Luftskeppet Graf Zeppelin landar på Postmuseet

Den 23 april öppnas utställningen Graf Zeppelin – himlens jätte på Postmuseet. Utställningen handlar om det interkontinentala flygresandets pionjär, Graf Zeppelins besök i Helsingfors för 80 år sedan. Zeppelinarens besök i Helsingfors kan jämföras med en internationell superstjärnas besök i dag. Det var en enorm mediehändelse som aktiverade tiotusentals människor. Ett feltryck slank in i frimärket som trycktes för att fira zeppelinarens besök. Det blev Finlands mest kända raritet som även är internationellt eftertraktad. Utställningen pågår till den 8 augusti 2010. Utställningen Graf Zeppelin – himlens jätte belyser förberedelserna inför luftskeppsbesöket, resandet ombord på luftskeppet, luftskeppets funktionsprinciper och viktiga bakgrundsfigurer i luftskeppets historia. Naturligtvis ingår även berättelsen om hur Zeppelin-tilläggs- och feltrycket blev till och värdefulla filatelistiska Zeppelin-samlingar. Material till utställningen har lånats från Zeppelin-museet i Friedrichshafen i Tyskland. Graf Zeppelin var lika stort som dagens Sverigefärjor och förberedelserna inför besöket var massiva. Pressen gav stadsborna anvisningar om hur man bland annat undviker rusningar och panik. Luftskeppet skulle landa i Ladugård i Vik. På grund av de hårda vindbyarna lyckades landningen emellertid inte. En del av passagerarna ombord på Graf Zeppelin hade planerat att stiga av i Helsingfors, och tio passagerare hade planerat att stiga ombord i Helsingfors. Zeppelin-bolaget fick betydande inkomster från posttransporter. Närmare 8 500 brev och postkort lastades ombord på Graf Zeppelin i Finland. Finlands postverk hann inte trycka ett helt nytt Zeppelin-frimärke utan tilläggstrycket Zeppelin 1930 trycktes på det redan utgivna 10-marksmärket Saimaa. Sammanlagt 500 ark trycktes. På grund av ett mänskligt misstag fanns det i varje ark om hundra frimärken ett märke där det stod Zeppelin 1830. Relativt snabbt efter upptäckten av felet drog postverket märket tillbaka från marknaden. Utställningen är textad på svenska, finska och engelska. I samband med utställningen ordnas expertföreläsningar och -guidningar. Postmuseet ligger i Helsingfors huvudpost, Stationsplatsen 5 H. Museet håller öppet från måndag till fredag kl. 10–18 och under veckoslut kl. 12–17. Ytterligare information ges av Postmuseets chef Petteri Takkula tfn 020 451 4766 eller petteri.takkula@posti.fi. Pressmaterialet finns på adressen www.posti.fi/postimuseo/media/2010/grafzeppelin.html