Millainen joulukorttien lähettäjä sinä olet? Tutkimus esittelee neljä eri lähettäjätyyppiä

Onko joulukorttien lähettäminen sinulle vuoden tärkein muistamisteko vai rutiineihin kuuluva jouluaskare? Älä huoli, kummassakaan tapauksessa et ole yksin. Postin tutkimuksessa kävi ilmi, että suomalaiset on jaettavissa muistamisessaan neljään eri tyyppiin.

Suomalaiset lähettivät viime vuonna lähes 50 miljoonaa joulukorttia. Joulu pitää pintansa postitervehdysten ykkössesonkina, mutta motiivit korttien lähettämiseen ovat moninaisemmat kuin pelkkä vuodenaikaan kuuluva perinne. Postin tekemän tutkimuksen mukaan suomalaiset voidaan jakaa läheisten muistajatyyppeinä yhteen tai useampaan profiiliin, joista käyttäytymisessä kuitenkin painottuu yksi.

• Perinteenvaalijoita oli 23 % osallistujista. Heille perinteiden noudattaminen on tärkeää ja muistaminen opittu tapa ja tottumus. Perinteenvaalijoille muistaminen on määrämuotoista, esimerkiksi valmiiden joulutervehdysten allekirjoittamista ja osoitetietojen täyttämistä. Perinteenvaalijat minimoivat tervehdyksissään ajallisen ja taloudellisen panostuksen, mutta silti muistaminen on heille keino ylläpitää sosiaalisia suhteita ja verkostoja.
  • Nautiskelijoita oli 17 % vastaajista. Heille joulukorttien lähettäminen on odotettu ja pidetty rituaali, josta lähettäjä saa itsekin mielihyvää. Muistamiseen käytetään runsaasti aikaa, vaivaa ja luovaa energiaa, joulutervehdykset ovat esimerkiksi itse askarreltuja. Nautiskelijat kokevat muistamisen vaivattomaksi, ja näpertely ja valitseminen on heille mieluisaa puuhaa.
  • Paikkaajia oli 34 % tutkimukseen osallistuneista kuluttajista. Paikkaajalle muistaminen ei ole ennakoitavaa eikä säännöllistä – jonain jouluna tervehdys voi jäädä lähettämättä ja jonain vuonna se voi olla kotiin toimitettu lahjapaketti. Silloin, kun paikkaaja muistaa, muistaminen on erityistä tai merkityksellistä ja spontaania. Paikkaaja tuntee kuitenkin syyllisyyttä unohtamisesta ja haluaisi panostaa muistamiseen enemmän.
  • Irronneita oli 27 % vastaajista. Irronneet ovat henkilöitä, jotka muistavat vain hyvin läheisiä ihmisiä, minimoivat muistamiseen käytetyn panostuksen ja muistavat vain itselleen helpoimmalla tavalla. Irronneet eivät koe huonoa omaatuntoa tai pahaa mieltä, jos joulutervehdykset jäävät lähettämättä tai he eivät itse niitä saa.

Tiedot perustuvat Postin alkuvuodesta 2010 teettämään tutkimukseen, johon osallistui 1100 suomalaista.  Tutkimus on osa palvelumuotoilun kokonaisuutta, jonka avulla Posti pyrkii syventämään asiakastuntemustaan ja kehittämään asiakkaan palvelukokemusta asiakkaan tarpeita vastaavaksi. Postin yhteistyökumppanina toimii palvelumuotoilutoimisto Palmu Inc.

Lisätietoa:
liiketoimintajohtaja Rita Sadinkangas, Itella Oyj, puh. 020 451 4671,