Nyt postinjakelu Suomessa 100 %:sti hiilineutraalia ensimmäisenä maailmassa

Tästä päivästä alkaen suomalaiset saavat ensimmäisinä maailmassa postinsa hiilineutraalisti jaettuna. Helmikuun 1. päivästä alkaen kaikki Postin jakamat kirjeet, lehdet, paketit ja suoramainokset ovat hiilineutraaleja. Ominaisuus sisältyy automaattisesti tuotteisiin eikä siitä peritä asiakkailta lisämaksua.

Hiilineutraalit tuotteet täydentävät Itellan ympäristöohjelmaa. Ohjelmassa on keskeistä Itellan omassa toiminnassa toteuttama päämäärätietoinen ja jatkuva hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, missä tärkeimpinä ovat energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvan, vähäpäästöisen energian käytön lisääminen. Itella on käyttänyt esimerkiksi jo pitkään postinjakelussa ja kuljetuksissa sähköautoja ja -mopoja sekä biodiesel- ja maakaasuautoja. Itellan tavoitteena on vähentää liiketoimintansa hiilidioksidipäästöjä 30 % vuoteen 2020 mennessä (vertailuvuosi 2007, suhteessa liikevaihtoon).

Postinjakelun päästöt syntyvät lajittelusta, kuljetuksesta ja jakelusta. Laskelmien mukaan yhden kirjeen jakelu tuottaa hiilidioksidipäästöjä keskimäärin 21 grammaa, mikä vastaa 140 metrin ajoa autolla, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 150 g/km.

Hiilineutraaliuden ensiaskel on postilähetysten CO2- päästöjen aktiivinen vähentäminen Itellan omilla toimenpiteillä. Jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan osallistumalla ilmastoprojekteihin, jotka korvaavat fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja tuottavat uusiutuvaa energiaa esimerkiksi tuulella tai biokaasulla. Näin siis varmistamme että vastaava määrä päästöjä vähennetään toisaalla.

Päästöjen hyvitys tapahtuu luotettavissa ja sertifioiduissa, Gold Standard -luokituksen saaneissa ilmastoprojekteissa, jotka ovat riippumattoman ympäristöarvioijan tarkistamia kohteita.  Itellalle päästöjen maksullisuus on lisäkannustin vähentää jatkuvasti omasta toiminnasta aiheutuvia päästöjä ja energian kulutusta.

Lisätietoa:

Itellan ympäristöohjelman hankejohtaja Hanna Kaustia, puh. 040 765 7772, etunimi.sukunimi@itella.com.

Itellan MediaDeskissä puh. 020 452 3366 palvelemme toimituksia keskitetysti, kaikissa Itellaa koskevissa-asioissa arkisin klo 8.30 - 16.30 välisenä aikana.

Itellan kuvapankista saat julkaisuvapaat kuvat toimialastamme, johtohenkilöistämme ja logoistamme. Kuvamateriaalia on saatavissa konsernin nettisivujen Media-osiosta www.itella.fi/media (Kuvapalvelu ja logot).

Lisätietoja Itellan ympäristötyöstä.

Itella-konserni tarjoaa ratkaisuja tieto- ja tuotevirtojen hallintaan. Itella toimii viestinvälityksen, informaatiologistiikan ja logistiikan aloilla Pohjois- ja Keski-Euroopassa sekä Venäjällä. Vuoden 2009 liikevaihto oli 1 820 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä on noin 28 000. Konserni palvelee yritysasiakkaitaan Itella-nimellä ja kuluttajia Suomessa Posti-nimellä. Lisätietoja osoitteessa www.itella.fi/konserni.

Kaikki Postin jakamat kirjeet, lehdet, paketit ja suoramainokset
ovat hiilineutraaleja. Ominaisuus sisältyy automaattisesti tuotteisiin
eikä siitä peritä asiakkailta lisämaksua. Kuva 2. luokan kirjearkista
Elämän kevät.