Tunturimaisema äänestettiin vuoden 2010 kauneimmaksi postimerkiksi - Luontoaiheet vetosivat suomalaisiin

Suomalaiset ovat äänestäneet vuoden 2010 kauneimmaksi postimerkiksi Tunturimaiseman, joka ilmestyi viime marraskuussa samaan aikaan muiden joulupostimerkkien kanssa. Tommi Valliston suunnittelemaan merkkiin on kuvattu runsaslumiset tunturit, taianomainen hämy ja joulupukki taivaalla porovaljakon vetämänä.

Voittanut Tunturimaisema sai 5 445 ääntä eli reilut 12 prosenttia kaikista kilpailussa annetusta 45 063 äänestä. Äänestys järjestettiin Postia Sinulle -asiakaslehdessä ja Postin internet-sivuilla.

Luontoaiheet olivat selvästi äänestäjien mieleen, sillä myös seuraavaksi eniten ääniä saaneet merkit liittyivät luontoon. Toiseksi kauneimmaksi merkiksi suomalaiset valitsivat Teemu Ollikaisen suunnitteleman Torronsuon kansallispuiston, joka sai 5 105 ääntä.

Kolmannen sijan jakoivat lähes yhtä suurella äänimäärällä taiteilija Inge Löökin suunnittelema Kissankäpälä (3 534 ääntä) ja Tommi Valliston suunnittelema Poro-joulupostimerkki (3 531 ääntä).

Vuonna 2010 ilmestyneestä 65 postimerkistä kärjen tuntumaan sijoittuivat myös Asser Jaaron suunnittelema sorsa-aiheinen postimerkki Syksyllä ja keväinen perhosaiheinen Siipien havinaa -merkki, jonka suunnittelusta vastasivat Ari Lakaniemi ja Susanna Rumpu.

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Itella Posti Oy, Postimerkkikeskus
• johtaja Markku Penttinen, puh. 0400 424 999,
markku.penttinen@posti.fi
• tuotepäällikkö Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, petri.pohjolainen@posti.fi
• tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 024 451 5531, tommi.kantola@posti.fi

Itella Oyj, Viestintä
• tiedottaja Salla Lappalainen, puh. 020 451 7993,
salla.lappalainen@itella.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot > Postimerkit