Yksityishenkilöt voivat jälleen postittaa ruokatavaraa Yhdysvaltoihin

Yksityishenkilöt voivat jälleen lähettää ruoka-ainelähetyksiä postitse Yhdysvaltoihin ilman rekisteröintiä tai ennakkoilmoitusta. USA:n elintarvike- ja lääkevirasto FDA on luopunut soveltamasta ruokalähetysten rekisteröinti- ja ennakkoilmoituskäytäntöä ei-kaupallisten lähetysten osalta. Käytäntö koski tähän saakka myös yksityishenkilöiden välisiä ruokalähetyksiä ja muita ei-kaupallisia ruoka-ainelähetyksiä, jotka eivät mene USA:ssa jälleenmyyntiin. Yhdysvaltoihin voi siis lähettää kaikkia ostettuja juomia ja ruokatavaroita, esimerkiksi suklaata, ruisleipää, salmiakkia ja purukumi a ilman rekisteröitymistä ja ennakkoilmoitusta. Myös liha-, siipikarja- ja munatuotteet tai itse valmistetut ruoat, jotka lähetetään lahjana yksityishenkilölle, voidaan lähettää ilman rekisteröitymistä ja ilmoitusta. Yritysten välisiä kaupallisia ruoka-ainelähetyksiä tai muuten USA:ssa jälleenmyyntiin meneviä ruokia säännöt lähettäjän rekisteröinnistä ja lähetyksen ennakkoilmoituksesta koskevat edelleen. Ruoka-aineiden rekisteröinti perustuu 12.12.2003 voimaan tulleeseen Yhdysvaltain bioterrorismilakiin. Se edellyttää ruokia tai ruokatavaroita valmistavia, pakkaavia ja Yhdysvaltoihin tuotteitaan lähettäviä laitoksia rekisteröitymään USA:n viranomaisille. Rekisteröityvällä pitää olla agentti eli edustaja Yhdysvalloissa. Ruokatavaroita lähetettäessä laitokset joutuvat jättävät ennakkoilmoituksen lähetyksensä sisällöstä. Aiemmin tämä velvollisuus oli myös yksityishenkilöillä. Lähettäjäksi rekisteröitymiset sekä yritysten postittamien lähetysten ennakkoilmoitukset tehdään Yhdysvaltojen elintarvike- ja lääkeviraston internet-osoitteessa https://www.access.fda.gov/ Rekisteröinti tapahtuu ainoastaan kerran, sen sijaan ennakkoilmoitus pitää tehdä aina kun sen alaisia ruokatavaroita tai juomia lähetetään. Ennakkoilmoituksesta saatu vahvistusnumero on merkittävä lähetysdokumentteihin. LISÄTIETOJA kehityspäällikkö Tom Heino, puh. 020 451 7251, tom.heino@posti.fi