• K-ryhmän viestintä/

K-rauta ja Recser etsivät Facebookissa parasta tapaa säilyttää kierrätystä odottavia paristoja – parhaalle idealle 100 euron lahjakortti

Report this content

K-rauta ja käytettyjen paristojen ja akkujen kierrätystä Suomessa organisoiva tuottajayhteisö Recser Oy järjestävät yhteistyössä Facebook-kilpailun, jossa etsitään innovatiivisinta tapaa säilyttää käytettyjä paristoja ja akkuja. Kisan tavoitteena on muistuttaa kuluttajia paristokierrätyksestä ja kannustaa heitä kokoamaan paristot yhteen säilytyspaikkaan, jolloin ne tulee vietyä varmemmin myös keräyspisteisiin säilytysastian täyttyessä.

Käytetyt paristot ja akut jäävät helposti kierrättämättä, jos ne ovat hajallaan eri paikoissa. Esimerkiksi vanhojen matkapuhelimien akkuja tai käyttämättömien lelujen paristoja ei aina muisteta irrottaa ja viedä kierrätykseen. Väärin säilytettyinä virtaa sisältävät litiumparistot ja -akut saattavat myös aiheuttaa tulipalovaaran.

− Esimerkiksi lasipurkki on hyvä säilytysastia käytetyille paristoille ja akuille, sillä siitä täyttymistä pystyy helposti seuraamaan. Jos puolestaan käyttää metallista astiaa, kannattaa se vuorata esimerkiksi muovipussilla oikosulkuriskin pienentämiseksi. Säilytyspurkin voi myös viimeistellä omaan sisustukseen sopivaksi, vinkkaa Recser Oy:n toimitusjohtaja Liisa-Marie Santakoski.

Recserin ja K-raudan yhteinen Facebook-kisa järjestetään Recser Oy:n ylläpitämällä Paristot kiertoon -Facebook-sivulla (facebook.com/paristotkiertoon). Kisa on käynnissä 28.10.-17.11.2013. Paras säilytysratkaisuidea palkitaan 100 euron arvoisella K-raudan lahjakortilla.

Lähivuosien paristokierrätystavoitteeseen on vielä matkaa

Tällä hetkellä noin 33 % vuosittain markkinoille saatetuista paristoista ja akuista palautuu kierrätykseen. Loput ovat edelleen käytössä tai odottamassa kierrätystä, ja valitettavasti osa myös päätyy sekajätteeseen.

EU:n paristo- ja akkudirektiivi sekä kansallinen lainsäädäntö edellyttävät, että vuonna 2016 paristokeräysprosentti on 45. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen suomalaisen pitäisi palauttaa kierrätykseen vähintään 10 paristoa vuodessa. Asianmukaisella keräyksellä ja käsittelyllä estetään haitallisten aineiden kuten elohopean, lyijyn ja kadmiumin pääsy veteen, ilmaan ja maaperään. Lisäksi kierrätyksen avulla mahdollistetaan raaka-aineiden uusiokäyttö.

Paristojen kierrättäminen on tehty kuluttajille vaivattomaksi: paristot ja akut voi palauttaa mihin tahansa niitä myyvään kauppaan tai kioskiin. Myös jokaisesta K-raudan ja Rautian myymälästä sekä yli 13 000 muusta pisteestä löytyy Recserin punamustia keräyslaatikoita. K-raudassa palautuslaatikko on sijoitettu näkyvälle paikalle pääsisäänkäynnin, kassojen tai palvelupisteen tuntumaan, jolloin asiakas löytää sen helposti.

MUISTISÄÄNTÖJÄ PARISTOJEN PALAUTTAJALLE

• Älä laita paristoja ja akkuja sekajätteeseen, vaan palauta ne paristonkeräyspisteisiin, joita löytyy kaikista kannettavia paristoja ja akkuja myyvistä kaupoista ja kioskeista.

• Tulipaloriskin välttämiseksi suojaa litiumparistojen ja –akkujen virtanavat teippaamalla ne ennen kierrätystä. Litiumakut ja –paristot tunnistat Li-alkuisesta merkinnästä.

• Pakkaa vuotavat paristot ja akut muovipussiin, jotta vaaralliset aineet eivät joudu ihollesi tai vahingoita keräyslaatikkoa.

• Palauta kauppojen puna-mustiin keräyslaatikoihin ainoastaan kannettavia paristoja ja akkuja. Tyypillisesti näitä käytetään mm. rannekelloissa, leluissa, taskulampuissa, kannettavissa soittimissa, matkapuhelimissa, digikameroissa, tietokoneissa ja sähkökäsityökaluissa kuten porakoneissa.

• Palauta vain sellaisia paristoja ja akkuja, joiden varaus on käytetty loppuun tai piilota niiden virtanavat teippaamalla oikosulkujen estämiseksi.

Lisätietoja

K-rauta-ketju, markkinointijohtaja Leo Andonov, puh. 010 53 20615, leo.andonov@kesko.fi
Recser Oy, toimitusjohtaja Liisa-Marie Santakoski, puh. 010 249 1704, liisa-marie@recser.fi

Rautakesko

www.k-rauta.fi

www.paristokierrätys.fi
www.facebook.com/paristotkiertoon

Kuvia toimitukselliseen käyttöön www.recser.fi/?Recser_Oy:Kuvapankki

Recser Oy on tuottajayhteisö, jolle kannettavia paristoja ja akkuja Suomen markkinoille saattavat yritykset voivat siirtää vuonna 2008 voimaan tulleen jätelain mukaisen tuottajavastuunsa. Tuottajavastuun mukaan maahantuojien ja valmistajien on järjestettävä käytöstä poistettujen paristojen ja akkujen jätehuolto. Laki velvoittaa paristoja ja akkuja myyvät liikkeet ottamaan haltijoilta vastaan käytetyt paristot ja akut ilman uuden tuotteen ostopakkoa. Recser Oy huolehtii kannettavien paristojen ja akkujen kierrätyksen organisoimisesta ja tiedottamisesta sekä muista lainsäädännön asettamista velvoitteista koko Suomessa yhteistyössä tuottajayhteisö ERP Finland ry:n kanssa.

K-raudat (www.k-rauta.fi) tarjoavat asiakkaiden toiveiden mukaiset turvalliset rakentamisen ja asumisen ideat sekä ratkaisut. K-rauta-myymälöitä on Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.