K-Rauta tutki, miten suomalaiset suhtautuvat remontointiin – avaa ilmaisen Remonttineuvonta-vastauspalvelun

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 20.9.2017

K-Raudan tuoreen tutkimuksen* mukaan suomalaiset suhtautuvat remontointiin luottavaisesti, mutta siihen liittyy paljon kysymyksiä ja epävarmuuttakin erityisesti suuremmissa remonteissa. K-Raudan uusi ilmainen Remonttineuvonta-vastauspalvelu auttaa kaikenlaisissa remontointiin liittyvissä kysymyksissä.

K-Rauta kysyi suomalaisilta, millä arvosanalla asteikolla 1–10 he uskovat pienen korjailun tai sisustamisen sujuvan helposti, kun kyse on esimerkiksi jalkalistan vaihtamisesta tai valaisimen kattoon kiinnittämisestä. Yhteensä hieman yli puolet antoi arvosanaksi 9 tai 10. Keskiarvo kaikkien vastaajien kesken oli hieman yli 8.

Suurempiin remontteihin suhtaudutaan ymmärrettävästi suuremmalla varauksella kuin pienempiin korjaustöihin. Kyselystä saatu keskiarvo asteikolla 1–10 oli 6,5. Lähes viidennes (19 %) koki luottavansa suurempienkin remonttitöiden hoitumiseen hyvin, toisaalta vastaajista 17 % koki epävarmuutta suurten remonttien edessä.

Miehet naisia luottavaisempia – itsevarmuus kasvaa myös iän myötä

Tutkimuksen mukaan naiset näyttävät luottavan omiin kädentaitoihinsa huomattavasti vähemmän kuin miehet. Naisista vain 22 % suhtautui erittäin luottavaisesti (arvosana 10) kykyynsä hoitaa kodin pientä korjailua, kun miehillä vastaava luku oli 42 %. Mitä suuriin remontteihin tulee, naisista 8 % ja miehistä 17 % uskoi selviytyvänsä remontista erinomaisesti omin päin.

Pienissä korjaustöissä 36–55 vuotiaat ovat luottavaisimpia omiin kykyihinsä. 75 % heistä arvioi omat remontointitaitonsa arvosanoin 8-10. Parhaan arvosanan (10) antoi 36 % vastaajista. Epävarmimpia remontoijia ovat 18–22-vuotiaat vastaajat, joista vain 17 % uskoo pienen korjailun sujuvan helposti. Isompaan remonttiin luottavaisimmin suhtautuvat 56–80-vuotiaat vastaajat, joista 16 % antoi arvoksi 10. Vastaavan arvosanan 18–22-vuotiaista antoi 8 % vastaajista.

Pohjois-Suomessa luotetaan omiin kykyihin

Myös alueellisia eroja on havaittavissa. Itse pienen korjailun tai sisustamisen kotona tekemisen helppouteen suhtaudutaan epäluuloisimmin Etelä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa myönteisimmin. Pohjois-Suomessa vastaajista 73 % uskoi pienten töiden sujuvan hyvin antamalla arvosanaksi 8-10. Vastaava luku oli Etelä-Suomessa 63 %. Suurempia remontteja tehdessä Pohjois-Suomen asukkaista 44 % suhtautui luottavaisin mielin kykyihinsä valiten arvosanoiksi 8-10, Itä-Suomessa puolestaan vastaava luku oli 31 %.

”On hienoa huomata, että ihmiset luottavat omiin kykyihinsä pienemmissä korjaustöissä. Voisi jopa sanoa, että remontointi on suomalaisten mielestä yllättävän helppoa. Tuloksissa ilmeni kuitenkin hajontaa etenkin suurempien remonttien kohdalla. Meidän käsityksemme mukaan tulevaisuudessa yhä useampi haluaa ja tarvitsee ammattilaisen apua remontin tekemiseen. Remontoinnin keskellä eteen tulee tilanteita ja kysymyksiä, joihin olisi tarpeellista saada nopea ja luotettava vastaus ongelmasta riippumatta – tähän tarpeeseen K-Rauta haluaa vastata, sanoo kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Virpi Viinikainen K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kaupasta.

K-Raudan Remonttineuvonnasta vastauksia nopeasti – ”Remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä”

Jotta suomalaisten kynnys remontoida olisi mahdollisimman matala, K-Rauta lanseeraa maksuttoman Remonttineuvonta-vastauspalvelun tänään 20. syyskuuta. Remonttineuvonta tarjoaa neuvontaa yksinkertaisista kodin kunnostustöistä laajoihin remontointiprojekteihin.

Kyseessä on maksuton vastauspalvelu, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia onnistumaan remontoinnissa ja madaltaa kynnystä kysyä remontointiin liittyviä kysymyksiä alan ammattilaisilta. Remontoinnin ja rakentamisen asiantuntijat vastaavat suomalaisten kysymyksiin, joita voi esittää virka-aikaan puhelimitse tai K-Rauta.fi-verkkopalvelun kautta. Vastaus pyritään antamaan arkisin vuorokauden sisällä.

”Remontoinnissa tulee vastaan monenlaisia kysymyksiä henkilöstä riippuen. Perustamamme Remonttineuvonta-vastauspalvelun avulla haluamme olla auttamassa ja rohkaisemassa ihmisiä, oli kyse sitten sulakkeen vaihtamisesta tai saunaremontista. Kysyä voi vaikka sitä kuinka ruuvi kannattaa ruuvata seinään, koska meidän mielestämme remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä”, Viinikainen sanoo.

K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen kehittämiskeskus PRKK ry:n kanssa. PRKK:lla on lähes 30 vuoden kokemus riippumattomasta rakentamisen ja remontoinnin neuvonnasta.

* K-Raudan Pitäiskö rempata -barometri -kyselyn toteutti Cint K-Raudan toimeksiannosta elokuussa 2017, ja siihen vastasi 1 010 suomalaista. Otos on edustava vastaajajoukon iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan. K-Rauta alkaa seurata suomalaisten luottavaisuutta remontointiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa toteutetulla Pitäisikö rempata -barometrilla.

Remonttineuvonnan puhelinnumero: 030 6363 738, avoinna arkisin klo 8-16.

k-rauta.fi/remonttineuvonta

Katso Remonttineuvonta-video

Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi

K-Rauta – Yllättävän helppoa