K-ryhmä ja WWF kunnostavat uhanalaisen taimenen luontaisia lisääntymisalueita Honkalanjoella Nurmeksessa

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 4.8.2018 KLO 9.00

K-ryhmä, ympäristöjärjestö WWF, Lipinlahden osakaskunta ja Pohjois-Karjalan vapaa-ajankalastajapiiri kunnostavat talkoovoimin Honkalanjoen koskialuetta Nurmeksen Lipinlahdella lauantaina 4. elokuuta. Virtavesikunnostustalkoissa autetaan uhanalaista vaeltavaa taimenta lisäämällä kutusoraikkoa ja poikaskivikkoa Pieliseen laskevalla koskialueella. Talkoot ovat osa WWF:n ja K-ryhmän monivuotista K-Kalapolut-yhteistyötä Suomen vaelluskalojen pelastamiseksi.

Pieliseen laskevissa virtavesissä on huomattavia mahdollisuuksia elvyttää uhanalaisia taimenkantoja. Nyt tehtävä kunnostus lisää merkittävästi järvitaimenen luontaisia lisääntymismahdollisuuksia Honkalanjoessa.

”Lisäämme koskialueelle taimenen suosimaa kutusoraa ja lohikalojen pienpoikasten tarvitsemaa poikaskivikkoa. Näillä toimilla luodaan koskialueelle nykyistä paremmat edellytykset kalojen luontaiselle lisääntymiselle ja elinkierrolle”, kertoo WWF:n virtavesiasiantuntija Manu Vihtonen.

Honkalanjoen koskialueen kunnostus toteutetaan Lipinlahden osakaskunnan, Pohjois-Karjalan vapaa-ajankalastajapiirin, K-ryhmän ja WWF:n yhteistyönä.

Lipinlahden osakaskunnan puheenjohtaja Keijo Savolainen tarttuu lauantaina lapionvarteen. ’’Mahtava juttu, että saadaan K-Kalapolut-talkoot tänne Nurmekseen. On hienoa päästä olemaan mukana!’’

Paikalliset K-kauppiaat mukana talkoissa

Honkalanjoen talkoisiin osallistuvat K-Market Koivukujan kauppiaat Pekka ja Emma Harinen Nurmeksesta sekä K-Market Muskotin kauppias Miia Päivinen Lieksasta pitävät paikallisten kalakantojen elpymistä tärkeänä.

Luonnon hyvinvointi on ollut perheelleni aina tärkeää. Meillä on kunnia olla mukana elvyttämässä Pielisen lohikalakantaa”, Pekka Harinen sanoo.

K-Market Muskotin kauppias Miia Päivinen on samaa mieltä:

”Mahtavaa päästä itse konkreettisesti edesauttamaan luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja kalakantojen elpymistä! Pohjoiskarjalainen luonto on meille sellainen rikkaus ja voimavara, että siitä on pidettävä huolta!”

Kuteminen kuuluu kaikille

K-ryhmän ja WWF:n monivuotinen yhteistyö uhanalaisten vaelluskalojen pelastamiseksi käynnistyi viime vuonna. Viiden vuoden aikana tavoitteena on avata kalojen kulkua haittaavia vaellusesteitä, kuten tierumpuja tai vanhoja patoja eri puolilla Suomea. Lisäksi kaloille tehdään virtavesiin kutupaikkoja talkootöillä. Ensimmäisen talkoosyksyn 2017 aikana eri puolilla Suomea avattiin 9 nousuestettä ja rakennettiin 60 kutusoraikkoa. Yhteistyön tunnistaa ”Kuteminen kuuluu kaikille” -sloganista.

"K-Kalapolut-yhteistyö on jatkoa pitkäjänteiselle työllemme kestävien kalakantojen puolesta. Yhteistyön aikana on ollut ilo nähdä, miten vahva talkoohenki Suomessa vallitsee. Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä haluamme kutsua kaikki suomalaiset talkoisiin uhanalaisten vaelluskalakantojemme puolesta’’, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Vuoden 2018 K-Kalapolut-kausi käynnistyi kesäkuussa talkoilla Vihdissä, ja heinäkuussa talkoiltiin Kuhmossa ja Heinävedellä. Kutureittejä avataan ja kunnostustöitä tehdään lisää loppukesällä ja syksyllä eri puolella Suomea.

Manu Vihtonen, virtavesiasiantuntija, WWF, manu.vihtonen@wwf.fi, puh. 040 505 0620

Inka Karjalainen, K-Kalapolut-kohdekoordinaattori, K-ryhmä, inka.karjalainen@kesko.fi, puh. 050 320 8473

Keijo Savolainen, Lipinlahden osakaskunnan puheenjohtaja, savokeijo@gmail.com puh. 050 919 3095

Seuraa K-ryhmän ja WWF:n yhteistyön etenemistä ja katso animaatio Suomen vaelluskaloista sekä kutuesteistä ja niiden purkamisen vaikutuksista sivustolta https://kesko.fi/kalapolut. Sivustolla voi myös ilmoittautua tuleviin kesän ja syksyn talkoisiin.

Lue lisää WWF:n virtavesityöstä: wwf.fi/virtavedet.

K-ryhmä

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800:aa kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin kaupan alan yritys ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi

WWF:n virtavesityö

Keskon ja WWF:n yhteinen hanke on osa WWF:n virtavesityötä. Siihen kuuluu myös Euroopan meri- ja kalatalousrahaston (EMKR) ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen rahoittama Patokato-hanke. Hankkeen tavoitteena on lisätä kalavesien hoidon parissa toimivien tahojen tietoisuutta kalojen vaellusta ja luonnollista elinkiertoa haittaavista turhista vaellusesteistä ja käynnistää työ niiden poistamiseksi. WWF osallistuu myös suurempien vaellusesteiden poistoon muun muassa rakentamalla luonnonmukaisia kalateitä sekä vaikuttamalla aktiivisesti lainsäädäntöön. Tavoite on, että tulevaisuuden Suomessa virtavedet ovat esteettömiä ja kalojen elinkierto ja virtavesilajiston monimuotoisuus turvattu.
www.wwf.fi

Avainsanat: