• K-ryhmä/

K-ryhmä mukaan bangladeshilaisten vaatetehtaiden turvallisuutta edistävään Accord-sopimukseen

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 21.08.2018 KLO 13.00

Accord-sopimuksella parannetaan bangladeshilaisten vaatetehtaiden sähkö-, palo- ja rakennusturvallisuutta. K-Citymarketeihin mywear-vaatteita Bangladeshista tuova Kesko on neljäs suomalainen yritys, joka liittyi mukaan sopimukseen.

Accord – Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh – on kansainvälisten vaatebrändien allekirjoittama sopimus, jonka tavoitteena on tarkastusten, koulutuksen ja korjaustoimien avulla parantaa Bangladeshin vaatetehtaiden sähkö-, palo- ja rakennusturvallisuutta.

Accord-sopimus syntyi Rana Plazan tuhoisan tehdasonnettomuuden jälkeen vuonna 2013 ja siirtyi jatkokaudelle vuonna 2018. Tällä hetkellä Accordissa on mukana yli 180 yritystä, yli 1600 tehdasta sekä ammattiliittoja ja kansalaisjärjestöjä. Accordin vaikutus koskee yli kahta miljoonaa tehdastyöntekijää.

Tehdasrakennusten palo- ja rakennusturvallisuutta parannetaan systemaattisesti

K-Citymarketeissa myytävien mywear-vaatteiden tuotanto-olojen vastuullisuus varmennetaan tehdasauditoinneilla ja tavarantoimittajien vastuullisuuskoulutuksilla. Accord-sopimuksella halutaan parantaa Bangladeshissa valmistettujen mywear-vaatteiden vastuullisuutta entisestään.

-       Rana Plazan järkyttävä onnettomuus opetti, että Bangladeshissa tarvitaan erityispanostusta myös työturvallisuuteen. Kansalaisjärjestöt ja ammattiliitot ovat kannustaneet yrityksiä liittymään mukaan Accordin jatkokaudelle. Tehtaiden työturvallisuuteen painottuva Accord täydentää jo pitkään käytössä olleita sosiaalisen vastuun auditointeja, kertoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Kaikki K-Citymarketin oman mywear-merkin Bangladeshin tehtaat ovat Accordissa

Accordissa mukana olevien yritysten käyttämillä vaatetehtailla tehdään säännöllisiä palo- ja rakennusturvallisuustarkastuksia. Tarkastuksissa kiinnitetään huomiota muun muassa rakennusten turvallisuuteen, palo-oviin ja -hälyttimiin, sähkölaitteisiin ja tavaroiden varastoimiseen työtiloissa.

Accordiin liittyneet yritykset ja tehtaat velvoitetaan toteuttamaan parannuksia tehtaiden turvallisuuteen korjaussuunnitelmien mukaisesti. Myös työntekijöiden työturvallisuuskoulutukset ja työturvallisuustoimikunnan perustaminen tehtaalle ovat osa Accord-prosessia.

-       Viime syksynä Bangladeshissa käydessämme näimme itse konkreettisesti, miten paljon hyvää Accord on tuonut paikallisen vaateteollisuuden vastuullisuudelle. Tehtaiden rakenteita oli korjattu ja paloturvallisuutta parannettu. Kaikki K-Citymarketin oman mywear-merkin Bangladeshin vaatetehtaat ovat mukana Accordissa. Saamme säännöllisesti tietoa näiden tehtaiden toiminnasta ja turvallisuudesta, Kalervo sanoo.

Matti Kalervo, vastuullisuusjohtaja, K-ryhmä, puh. 050 306 4081

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi.

Avainsanat: