K-ryhmän Lähiruokatreffeiltä uusia myyntikanavia Pirkanmaan pientuottajille

Tampereen Lähiruokatreffejä vietettiin kaupantäyteisissä tunnelmissa Tampere-talolla tiistaina 13.9. Tapahtumassa paikalliset tuottajat ja K-kauppiaat tutustuivat toisiinsa ja solmivat yhteistyösuhteita. Tilaisuuden tavoitteena on lisätä lähiruoan tarjontaa Pirkanmaan K-ruokakaupoissa. Tapahtumassa vieraili myös Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Tampereen Lähiruokatreffeille osallistui 22 lähi- ja pientuottajaa sekä 25 paikallisten K‑ruokakauppojen edustajaa. Lähiruokatreffien tavoitteena on lisätä yhteistyötä K-kauppiaiden ja paikallistuottajien välillä ja näin lisätä lähiruoan tarjontaa K-ruokakaupoissa.

Tapahtumassa vieraillut Keskon pääjohtaja Mikko Helander oli tyytyväinen tapahtuman herättämään suureen kiinnostukseen niin tuottajien kuin K-kauppiaidenkin parissa. Helanderin mukaan K-ryhmässä tehdään paljon töitä sen eteen, että suomalainen tuottaja menestyisi.

– On tärkeää, että paikalliset pientuottajat ovat aktiivisesti yhteydessä K-ryhmän suuntaan. Arvostamme paikallista yhteistyötä ja avaamme mielellämme myyntikanavia uusille tuotteille. Lähiruokatreffit ovat tuottajille yksi hyvä väylä päästä esittelemään tuotteitaan ja saattamaan ne kauppojen hyllyille. Näin kuluttajat pääsevät arvioimaan, jääkö tuote pysyvästi kaupan valikoimiin, kertoo Helander.

K-ruokakauppiaat ovat jo nyt merkittävä paikallinen ostaja, sillä kauppiaat voivat itse päättää ison osan kauppansa tuotevalikoimasta. Keskon ja K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat vuonna 2015 yhteensä 5539,60 miljoonaa euroa.  Keskon Pirkanmaan alueella Keskon ja K-kauppiaiden ostot paikallisilta tuottajilta olivat viime vuonna yhteensä 285,7 miljoonaa euroa.

Keskon päivittäistavaratoimialan vastuullisuuspäällikön Timo Jäsken mukaan kotimaisella ruoalla ja lähituotannolla on asiakkaille yhä tärkeämpi merkitys.

– Lähiruoan tarjoaminen on tapa kantaa vastuuta elinkeinosta, työpaikoista ja ruokakulttuurista. Myös asiakkaat voivat tukea yhteistä hyvinvointia ostamalla kotimaista ja lähellä tuotettua ruokaa. Lähiruokatreffit on K-ryhmän esimerkki siitä, kuinka se haluaa tarjota asiakkailleen entistä enemmän suomalaista ja lähellä tuotettua ruokaa, sanoo Jäske.

Lähiruokatreffit tarjonneet jo satoja kohtaamisia

Lähiruokatreffejä on pidetty jo 16 kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana ympäri Suomea. Tänä vuonna järjestetään vielä kaksi tapahtumaa. Yhteensä tapahtumissa on käynyt lähes 600 kaupan edustajaa ja 300 lähituottajaa. Lähiruokatreffien järjestäjinä toimivat Kesko ja Ruokatieto ry.

K-ryhmä on nostanut aktiivisesti keskusteluun suomalaisen ruoan aseman. K-ryhmälle on ensiarvoisen tärkeää, että kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden elinvoimaisuudesta pidetään huolta. Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja, K-kauppiaat ja tuottajat yhteen tuoneet Lähiruokatreffit sekä vuonna 2015 aloitettu Tuottajalle kiitos ‑toimintamalli ovat parantaneet kotimaisen tuotannon ja lähiruoan arvostusta.

Tampereen Lähiruokatreffeille osallistuneet tuottajat:

Asunta Raija Tmi
, ruisleivät, mehut, hillot; Brander, leipomo; Heikkilän juustola; Herkku-juustola; Panimoyhtiö Hiisi; Impolan Kasvitila, hampputuotteet; Keskisen Mylly; Mallaskuun Panimo; Nokian Panimo; Terissaari, luomumunat; Kastikemestarit, sinapit, salaattikastikkeet; Mattilan Marjatila; Vakka-Suomen Panimo; Penttilän Tila, rieskat, tortillat; Pyynikin Käsityöläispanimo; Kylmäsavukeisari, savukalat; Provencale, salaattikastikkeet; Ruokosen Rapu; Bock’s Corner Brewery; Veljekset Mattila, lihapalvaamo; Raikastamo, mehut; SunSpelt, luomuspeltti.

Keskon vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske, p. 050 529 2028

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-Market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.