K-Supermarket Itäpoiju tempaisee paikallisten lähi- ja pientuottajien puolesta

K-ryhmä aluetiedote 10.7.2017

K-Supermarket Itäpoiju täyttyy markkinatunnelmasta torstaina 17.7. klo 10-18, kun kaupassa vietetään Paikallista sinulle -lähiruokatapahtumaa. Tapahtuma kerää kauppaan Uudenkaupungin lähi- ja pientuottajia sekä lähiruokaa rakastavia asiakkaita.

”Uudenkaupungin alueella on todella laaja-alaisesti lähi- ja pientuottajia. Kauppamme ympäriltä löytyy lukuisia puutarhoja, kalastajia, leipomoita, kanaloita sekä lihatauottajia. Heidän tuotteensa ovat niin tuoreita kuin olla ja voi, ja ne näkyvät valikoimassamme joka päivä”, kertoo Itäpoijun kauppias Jari Lehto.

K-Supermarket Itäpoiju onkin tunnettu siitä, että kaupassa on todella laaja valikoima paikallisia tuotteita jokaisen tuoteryhmän osalta. Lähiruoka on myös asiakkaille sydämenasia Uudessakaupungissa. ”Asiakkaamme ovat ottaneet lähiruokatapahtumat todella hyvin vastaan, ja nyt järjestämme Paikallista sinulle -tapahtuman isommassa mittakaavassa kuin aikaisemmin”, kauppias lupaa.

Torstain Paikallista sinulle tapahtumassa ovat mukana muun muassa Porin Leipä, lihatuottaja Vallan Maukas, Uotilan Kotijuusto sekä Pookin Herkkutehdas.

Videossa tunnelmia kesän Paikallista sinulle -tapahtumista: https://youtu.be/uUxvEPyzdbI

Kauppiaat toivottavat asiakkaat lämpimästi tervetulleiksi Paikallista sinulle -tapahtumaan torstaina klo 10 alkaen.

Lähiruoan kysyntä yhä kasvussa

Asiakkaiden kiinnostus ja kysyntä lähiruokaa- ja pientuottajia kohtaan jatkaa kasvuaan. Samaan aikaan kotimaisen ruoantuotannon elinvoimaisuus puhuttaa laajalti. K-Supermarketien kauppakohtaisissa valikoimissa on korostunut aina lähi- ja pientuottajien tuotteet, ja viime vuodesta 2016 alkaen yhteistyötä tuottajien kanssa on tiivistetty entisestään Paikallista sinulle -konseptilla.

Paikallista sinulle -tapahtumissa K-Supermarketin kauppias kutsuu alueensa lähi- ja pientuottajat kauppaansa esittelemään tuotteitaan ja kertomaan toiminnastaan. Tapahtuman tavoitteena saattaa paikalliset lähi- ja pientuottajat yhteen, sekä antaa asiakkaille helppo keino toivoa uusia tuotteita kaupan hyllyille sekä tukea oman seutunsa työtä.

K-Supermarketit lähi- ja pientuottajille merkittävä myyntikanava

Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat K-ruokakauppojen tärkeimpiä teemoja. Suomalaisten tuotteiden osuus K-ruokakauppojen valikoimassa on yli 80 %.

K-kauppiaat ovat merkittäviä paikallisia ostajia. Esimerkiksi vuonna 2016 K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 602 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut 35 miljoonaa euroa vuodesta 2014.

Asiakas tukee työllisyyttä

Maakunnissa n. 80 % vastaajista on sitä mieltä, että ruoan tuottajia arvostetaan liian vähän. (1)

N. 50% 15-79-vuotiaista suomalaisista pitää lähiruoan tunnistamista vaikeana kaupoissa. (2) Pyrimme tapahtumillamme sekä paikallista-merkinnällä lähiruokatuotteiden yhteydessä

helpottamaan tunnistamista.

34% suomalaisista pitävät lähiruokaa tiedostavan kuluttamisen tärkeänä alailmiönä vuonna 2017. (3)

Tulossa olevat Paikallista sinulle -tapahtumat

Tavoitteena on järjestää kesän ja syksyn aikana noin sata Paikallista sinulle -tapahtumaa ympäri Suomen. Tapahtumien ajankohdat vahvistuvat kesän myötä ja ajankohtainen lista tapahtumista löytyy K-Supermarketin verkkosivuilta.

(1)   Suomalaisen työn liiton tutkimus, 2016.

(2)   Suomi syö, 2016

(3)   Ruokailmiöt, 2017

K-Supermarket Itäpoiju, kauppias Jari Lehto, p. 0500 724371
Kesäsomettaja Saija Jantunen, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 050 4333404