• K-ryhmä/

Kesämökkiläiset kaksinkertaistavat kauppojen asiakasmäärät suosituilla mökkipaikkakunnilla

Heinäkuu ei hiljennä kauppoja Suomen kesäpaikkakunnilla. Suosituilla mökkipaikkakunnilla heinäkuun viikot kaksinkertaistavat asiakasmäärät ja asiakaskunnan muutos muuttaa kauppojen valikoimia. Erityisen kysyttyjä ovat paikalliset leipomotuotteet sekä lähituottajien vihannekset.

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 12.7.2016

Suosituilla kesämökkipaikkakunnilla on käynnissä vuoden kiireisimmät viikot. Kesäasukkaat jopa kaksinkertaistavat K-supermarket-ketjun kauppojen asiakasmäärät esimerkiksi Mäntyharjulla, Paraisilla ja Nilsiässä, Tahkon lomakeskuksen kupeessa.

”Tammikuun ja heinäkuun ero on kuin yöllä ja päivällä. Asiakasmäärät lähes tuplaantuvat ja valikoimat muuttuvat. Kesäviikkoina kaupan valikoimassa on satoja tuotteita enemmän kuin talvella. Kesämökkiläiset ostavat erilaisia asioita kuin paikkakuntalaiset, joten valikoimaa on muokattava tämän mukaan”, kertoo K-supermarket Mäntyharjun kauppias Hannu Tuononen.

K-supermarket Mäntyharjulla esimerkiksi juhannusaatonaattona kauppaa käydään yhtä paljon kuin keskiverto talviviikkona yhteensä. Suosittuina kesälomaviikkoina myydyimpien tuotteiden joukossa korostuvat lähituottajien leivät, vihannekset ja grillattavista broileri. Punaista lihaa taas ostetaan vähemmän suhteessa talvikuukausiin.

Länsi-Suomessa, Paraisilla, kesäkauppaan vaikuttaa eniten sää.

”Saaristossa auringolla on iso vaikutus kesäpäivien asiakasmääriin ja asiakkaiden ostoksiin. Talven huonoimman ja kesän parhaimman viikon välillä ero myynnissä onkin sitten 100 %”, toteaa kauppias Kim Mattsson K-supermarket Reimarista Paraisilta.

Saaristossa suosittuja tuotteita kesällä ovat vihannekset, lähituottajien tuotteet – erityisesti leipomotuotteet – sekä kalat ja grillattavat lihat. Myydyimmät tuotteet muuttuvatkin selvästi vuodenajan myötä. Kun tammikuussa myydyimpiä tuotteita ovat kahvi, klementiinit ja kurkut, niin heinäkuussa myyntilistojen kärkeen nousevat varhaisperunat, olut ja paikallistuottajan tomaatit.

Myös Kuopion Nilsiässä, Tahkon lomakeskuksen kupeessa kesälomalaiset aiheuttavat muutoksia kaupassa.

”Kauppaa täytyy aina virittää kesäkuntoon. Valikoiman laajuus kasvaakin kesäksi muutamalla sadalla tuotteella. Kesälomalaiset ovat kiinnostuneet erityisesti paikallisista tuotteista, mutta myös merkki- ja luomutuotteet ovat myydyimpien tuotteiden joukossa”, kuvailee Nilsiän K-supermarket Artomarketin kauppias Jarmo Ruotsalainen.

Myydyimmät tuotteet muuttuvat myös Nilsiässä kesän viikkoina. Tammikuussa myydyimpiä tuotteita ovat kurkku, tomaatti, kahvi ja ruisleipä. Kesä-heinäkuussa taas korostuvat marjat, juomat, vihannekset ja jäätelöt. Tänä vuonna kysytyimpiä uutuustuotteita asiakkaiden keskuudessa ovat olleet kookosvesi, nyhtökaura ja puhtikaura.

Kesäasukkaiden suosikkiherkut TOP3
Kesäpaikkakuntien kauppiaat kertovat, millä mökkiläiset herkuttelevat.

1. Lähileipomoiden leivät
Kesälomalaiset haluavat maistella paikallisia makuja. Lähileipomoiden leivät ovat suosituin tapa tutustua paikallistarjontaan.

2. Kotimaiset vihannekset
Kesälomaviikkojen aikana kotimaisia vihanneksia kulutetaan kaikista eniten. Paikallisuus on näissäkin myyntivaltti.

3. Broileri
Kesäasukkaiden grilleissä kypsyvät erityisesti broilerituotteet.

Minttu Tirkkonen, viestintäpäällikkö, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 050 350 4937

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-Market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Avainsanat: