Keskon myynti kasvoi heinäkuussa

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen myynti oli heinäkuussa 2018 yhteensä 884,8 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 7,9 %. Raportoitu jatkuvien toimintojen myynti kasvoi 5,6 %. Heinäkuussa oli yksi toimituspäivä edellistä vuotta enemmän.

”Keskon myynti kasvoi heinäkuussa kaikilla toimialoilla. Päivittäistavarakaupassa kasvu oli erityisen vahvaa lähimarkkinassa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli heinäkuussa 447,5 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 9,4 %. Raportoitu myynti heinäkuussa kasvoi 5,8 %. Myynti kehittyi hyvin kaikissa ketjuissa, mitä osaltaan vauhdittivat lämpimät säät.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli heinäkuussa 362,5 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 6,6 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 4,8 %, Suomessa myynti kasvoi 8,4 % ja ulkomailla 1,7 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti Suomessa kasvoi 1,8 % ja konekaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 29,8 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 5,4 %.

Autokaupan myynti oli heinäkuussa 74,7 milj. euroa ja se kasvoi 6,9 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa heinäkuussa 2018:

Heinäkuu 2018 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 447,5 +5,8 +9,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 166,7 +5,6 +7,6
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 195,8 +5,1 +5,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 362,5 +5,4 +6,6
Autokauppa yhteensä 74,7 +6,9 +6,9
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 0,2
Kaikki yhteensä 884,8 +5,6 +7,9
Suomi yhteensä 689,1 +5,8 +8,6
Muut maat yhteensä 195,8 +5,1 +5,8
Kaikki yhteensä 884,8 +5,6 +7,9

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-heinäkuussa 2018:

1.1.-31.7.2018 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 3 071,6 +1,8 +5,5
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 1 173,2 -17,4 +4,0
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 1 222,5 -3,2 +0,4
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 2 395,7 -10,7 +2,1
Autokauppa yhteensä 588,7 +4,8 +4,8
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 1,0
Kaikki yhteensä 6 057,1 -3,3 +4,0
Suomi yhteensä 4 834,6 -3,3 +5,0
Muut maat yhteensä 1 222,5 -3,2 +0,4
Kaikki yhteensä 6 057,1 -3,3 +4,0

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta ilman yrityskauppojen vaikutusta ja sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2017 ja 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta. 16.2.2018 tiedotimme luopuvamme Venäjän rautakaupasta. Venäjän rautakauppaliiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona eikä sisälly tämän tiedotteen jatkuvien toimintojen myyntilukuihin.

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen heinäkuun raportoituun myyntiin (ei-vertailukelpoinen) sisältyvät 2018 toteutetut yritysostot. Näitä ovat päivittäistavarakaupassa Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Skattum Handel AS.

Heinäkuussa 2018 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna. Tammi-heinäkuussa myyntipäiviä oli yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi