Keskon myynti tammikuussa

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen myynti oli tammikuussa 2019 yhteensä 809,2 milj. euroa ja se oli vertailukelpoisesti edellisen vuoden tasolla. Raportoitu jatkuvien toimintojen myynnin kehitys oli -0,7 %.

”Myynti kasvoi päivittäistavarakaupassa sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Autokaupassa tammikuun myyntiä laski WLTP-päästömittausmenetelmän käyttöönotosta aiheutuneet toimitusviiveet”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli tammikuussa 418,9 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 2,8 %. Myynti kehittyi hyvin kaikissa ketjuissa. Raportoitu myynti tammikuussa kasvoi 0,9 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli tammikuussa 317,6 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 4,2 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi 2,7 % vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa, Suomessa myynti kasvoi 3,9 % ja ulkomailla 1,6 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti kasvoi 21,7 % ja konekaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 30,2 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti kasvoi 6,3 %.

Autokaupan myynti oli tammikuussa 73,0 milj. euroa ja se laski 27,1 %.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammikuussa 2019:

Tammikuu 2019 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 418,9 +0,9 +2,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 159,5 +5,4 +5,7
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 158,0 +7,2 +2,7
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 317,6 +6,3 +4,2
Autokauppa yhteensä 73,0 -27,1 -27,1
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -0,2
Kaikki yhteensä 809,2 -0,7 -0,5
Suomi yhteensä 651,2 -2,4 -1,2
Muut maat yhteensä 158,0 +7,2 +2,7
Kaikki yhteensä 809,2 -0,7 -0,5

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta ilman 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta ja sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat toimineet kauppiasliiketoimintamallilla molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2018 toteutuneiden yrityskauppojen vaikutusta.

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen raportoituun myyntiin sisältyvät 2018 toteutetut yritysostot. Näitä ovat päivittäistavarakaupassa Reinin Liha ja Kalatukku E. Eriksson sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupassa Skattum Handel AS, Gipling AS ja 1A Group.

Tammikuussa 2019 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi