Keskon vertailukelpoinen myynti kasvoi marraskuussa

Kesko-konsernin myynti oli marraskuussa 2017 yhteensä 901,6 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 3,0 %. Raportoitu kokonaismyynti laski 4,9 %.

”Keskon myynti kasvoi vertailukelpoisesti marraskuussa kaikilla toimialoilla. Erityisesti myynti kasvoi päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli marraskuussa 456,2 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 3,4 %. Myynti kasvoi kaikissa ketjuissa. Raportoitu myynti marraskuussa laski 3,2 %, mihin vaikutti Suomen Lähikaupan kauppapaikkaverkoston muutokset ja edellisenä vuonna myyty Venäjän liiketoiminta.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli marraskuussa 359,2 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 3,4 %. Vertailukelpoinen myynti Suomessa kasvoi 3,7 % ja ulkomailla 3,1 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi paikallisissa valuutoissa 5,6 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti Suomessa laski 3,5 % ja konekaupan myynti laski 41,3 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti laski 9,0 %, mihin vaikutti toisella vuosineljänneksellä myydyt K-maatalous-liiketoiminta ja huonekalukauppa.

Autokaupan myynti oli marraskuussa 86,4 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 0,6 %. Raportoitu myynti kasvoi 6,3 % sisältäen AutoCarreran yritysoston.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa marraskuussa 2017:

Marraskuu   2017 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa   yhteensä 456,2 -3,2 +3,4
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa Suomi 164,1 -18,3 +3,7
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa muut maat 195,1 +0,6 +3,1
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa   yhteensä 359,2 -9,0 +3,4
Autokauppa   yhteensä 86,4 +6,3 +0,6
Yhteiset   toiminnot ja eliminoinnit -0,3
Kaikki   yhteensä 901,6 -4,9 +3,0
Suomi   yhteensä 706,5 -4,9 +2,9
Muut maat   yhteensä 195,1 -4,7 +3,1
Kaikki   yhteensä 901,6 -4,9 +3,0

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-marraskuussa 2017:

1.1.-30.11.2017 Vertailukelpoinen
Milj. e Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa   yhteensä 4 826,5 +1,1 +2,3
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa Suomi 2 122,0 +5,1 +1,5
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa muut maat 2 206,1 +19,1 +0,9
Rakentamisen   ja talotekniikan kauppa   yhteensä 4 328,1 +11,8 +1,2
Autokauppa   yhteensä 869,8 +8,6 +2,2
Yhteiset   toiminnot ja eliminoinnit -1,8
Kaikki   yhteensä 10 022,5 +6,2 +1,8
Suomi   yhteensä 7 816,5 +4,4 +2,1
Muut maat   yhteensä 2 206,1 +12,8 +0,9
Kaikki   yhteensä 10 022,5 +6,2 +1,8

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan sekä autokaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman yritysostojen ja -myyntien vaikutusta.

Marraskuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 22 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Tammi-marraskuussa 2017 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä yhtä monta kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi