Keskon vertailukelpoinen myynti kasvoi toukokuussa

Kesko-konsernin jatkuvien toimintojen myynti oli toukokuussa 2018 yhteensä 952,7 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 5,6 %. Raportoitu jatkuvien toimintojen myynti laski 2,8 %.

”Keskon myynti kasvoi vertailukelpoisesti toukokuussa päivittäistavarakaupassa ja rakentamisen ja talotekniikan kaupassa. Päivittäistavarakaupassa kasvu oli erityisen vahvaa lähimarkkinassa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Päivittäistavarakaupan myynti oli toukokuussa 473,3 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti 7,8 %. Myynti kasvoi kaikissa ketjuissa. Raportoitu myynti toukokuussa kasvoi 4,6 %.

Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti oli toukokuussa 392,9 milj. euroa ja se kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 4,9 %. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti ilman erikoiskauppaa kasvoi vertailukelpoisesti paikallisissa valuutoissa 4,1 %, Suomessa myynti kasvoi 10,3 % ja laski ulkomailla 1,1 %. Erikoiskaupassa vapaa-ajankaupan myynti kasvoi 3,0 % ja konekaupan myynti kasvoi vertailukelpoisesti 24,4 %. Raportoitu rakentamisen ja talotekniikan kaupan myynti laski 10,7 %, mihin vaikutti vuonna 2017 toisella vuosineljänneksellä myydyt K-maatalous-liiketoiminta ja huonekalukauppa.

Autokaupan myynti oli toukokuussa 87,0 milj. euroa ja se oli edellisen vuoden tasolla.

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa toukokuussa 2018:

Toukokuu 2018   Vertailukelpoinen
Milj. e   Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 473,3 +4,6 +7,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 193,3 -17,9 +9,0
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 199,6 -2,3 +1,3
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 392,9 -10,7 +4,9
Autokauppa yhteensä 87,0 -0,6 -0,6
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit -0,5
Kaikki yhteensä 952,7 -2,8 +5,6
Suomi yhteensä 753,0 -2,9 +6,9
Muut maat yhteensä 199,6 -2,3 +1,3
Kaikki yhteensä 952,7 -2,8 +5,6

Kesko-konsernin myynti euroina ilman arvonlisäveroa tammi-toukokuussa 2018:

1.1.-31.5.2018   Vertailukelpoinen
Milj. e   Muutos, % muutos, %
Päivittäistavarakauppa yhteensä 2 175,3 +1,7 +5,8
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa Suomi 831,5 -21,8 +4,5
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa muut maat 818,6 -5,2 -0,7
Rakentamisen ja talotekniikan kauppa yhteensä 1 650,1 -14,4 +1,8
Autokauppa yhteensä 433,7 +6,4 +6,4
Yhteiset toiminnot ja eliminoinnit 0,5
Kaikki yhteensä 4 259,6 -4,7 +4,2
Suomi yhteensä 3 441,0 -4,6 +5,5
Muut maat yhteensä 818,6 -5,2 -0,7
Kaikki yhteensä 4 259,6 -4,7 +4,2

Muutos-% kertoo muutoksen edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Vertailukelpoinen muutos-% on laskettu päivittäistavarakaupan osalta sisällyttämällä myyntiin ne Suomen Lähikaupalta hankitut kaupat, jotka ovat kuuluneet verkostoon molempina vuosina. Rakentamisen ja talotekniikan kaupan vertailukelpoinen muutos-% on laskettu paikallisissa valuutoissa ja ilman 2017 toteutuneiden yritysmyyntien vaikutusta. 16.2.2018 tiedotimme luopuvamme Venäjän rautakaupasta. Myytävä Venäjän rautakauppaliiketoiminta raportoidaan lopetettuna toimintona eikä sisälly tämän tiedotteen jatkuvien toimintojen myyntilukuihin.

Toukokuussa 2018 oli Keskon tukkumyynnissä Suomessa myyntipäiviä 21 eli yhtä monta kuin edellisenä vuonna. Tammi-toukokuussa 2018 oli myyntipäiviä yksi enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kesko julkistaa ennakkotiedon K-ryhmän vähittäismyynnistä vuosineljänneksittäin osavuosikatsauksen yhteydessä.

Lisätietoja antaa talousjohtaja Eva Kaukinen, puh. 010 53 22338.

Kesko Oyj

www.kesko.fi