• K-ryhmä/

Planin ja K-ryhmän uudenlainen yhteistyö avasi sadoille lapsille tien kouluun ja kehitti tehtaiden työoloja

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi ja K-ryhmä kehittivät uuden yhteistyömallin, jolla parannettiin Thaimaan kalateollisuuden siirtotyöläisten perheiden elämää ja tehtaiden toiminnan vastuullisuutta. Nelivuotinen yhteistyöprojekti onnistui yli odotusten.

Jopa 90 prosenttia Thaimaan kalateollisuudessa työskentelevistä on siirtotyöläisiä. Toivo paremmasta tulevaisuudesta ajaa kokonaisia perheitä siirtotyöläisiksi Thaimaahan. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat lapset, jotka ovat vaarassa pudota pois koulusta ja ajautua töihin kalateollisuuteen.

Parantaakseen siirtotyöläisten työoloja ja heidän lastensa koulutusta ja suojelua Plan ja K-ryhmä aloittivat yhteistyön vuonna 2015. K-ryhmä halusi tuntea paremmin Pirkka-kala- ja -äyriäistuotteiden toimitusketjunsa varmistaakseen vastuullisuuden pidemmälle aina kalastusyhteisöihin asti.

Alusta asti tavoitteena oli löytää uudenlainen toimintamalli.

”Emme olisi kumpikaan saavuttaneet nyt saatuja tuloksia yksin. Yrityksen ja kansalaisjärjestön vahvuudet yhdistämällä on mahdollista saada hyviä tuloksia aikaan, ja voimme suositella tätä toimintatapaa muillekin”, sanovat Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen ja K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Kalateollisuuden tuotantoketjut ovat monimutkaisia, ja niiden jäljittäminen ketjun alimmille portaille on haasteellista.

”Yhteistyö K-ryhmän kanssa on mahdollistanut Planille pääsyn vuoropuheluun thaimaalaisten kalateollisuusalan yritysten ja heidän työntekijöidensä kanssa. On todella hienoa, että paikalliset yritykset ovat halunneet olla mukana parantamassa lasten oikeuksia omassa toiminnassaan”, sanoo Ossi Heinänen.

”Planin paikallisten kumppaneiden ansiosta olemme päässeet edistämään Thaimaan kalateollisuuden vastuullisuutta yhteistyössä tehtaiden ja paikallisten viranomaisten kanssa sekä vierailleet kalastajayhteisöissä”, sanoo Matti Kalervo.

Yli 1 100 lasta sai opetusta oppimiskeskuksissa

Vuosina 2015–2018 Plan ja K-ryhmä yhdessä kumppaniensa kanssa tukivat noin 6 000:tta siirtotyöläisperheen jäsentä ja kouluttivat 34 tavarantoimittajaa sosiaalisen vastuun kysymyksissä. Yhteistyön alussa perustetuissa oppimiskeskuksissa noin 1 150 iältään 4–17-vuotiasta lasta (593 tyttöä ja 550 poikaa) sai opetusta paikallisesta kielestä ja taitoja, jotka auttavat heitä siirtymään paikalliseen julkiseen kouluun. Yhteistyön ansiosta julkiseen thaimaalaiseen kouluun pääsi 283 lasta (113 tyttöä ja 170 poikaa).

Käytännön työssä tärkeässä osassa oli Planin paikallinen kumppanijärjestö Labour Rights Promotion Network Foundation (LPN), joka tuki siirtotyöläisperheitä ja auttoi heitä sopeutumaan Thaimaahan.

”Tärkeä osa työtämme on ollut vaikuttaminen perheisiin jo ennen kuin he lähtevät siirtotyöläisiksi. Olemme kertoneet Kambodzhassa 3 500 henkilölle, miten Thaimaahan voi muuttaa turvallisesti, ja antaneet tukea esimerkiksi työllistymisessä ja koulunkäyntiin vaadittavan syntymärekisteröinnin tekemiseen”, sanoo Ossi Heinänen.

Yhteistyön aikana K-ryhmä ja Plan järjestivät sosiaalisen vastuun koulutuksia tavarantoimittajille.

”Autoimme tavarantoimittajia ymmärtämään, mistä sosiaalisen vastuun auditoinneissa, kuten käyttämässämme amfori BSCI:ssä, on kyse, ja miten ne auttavat heitä parantamaan tehtaidensa toimintaa ja työntekijöiden työoloja”, sanoo Matti Kalervo.

Työ kehittyvien maiden lasten oikeuksien hyväksi jatkuu

Planin ja K-ryhmän yhteistyö on ollut osa Ruotsin kehitysyhteistyöviraston SIDA:n rahoittamaa laajempaa Seas of Change -hanketta Thaimaassa ja Kambodzhassa.

Yhteistyön päättyessä hankkeelle haetaan jatkorahoitusta mm. Ruotsin SIDA:lta. Toiminta laajenee myös Myanmariin.

”Tulevina vuosina vaikutamme erityisesti Thaimaan viranomaisiin, jotta siirtotyöläisten lasten oikeus oppia jatkossakin toteutuu”, Ossi Heinänen sanoo.

K-ryhmä etsii jatkuvasti uusia projekteja hankintaketjunsa vastuullisuuden edistämiseksi.

”Vastuullisen hankintaketjun kautta voimme osaltamme vaikuttaa naisten ja tyttöjen oikeuksien edistämiseen eri puolilla maailmaa. Uusissa projekteissa painotamme erityisesti tyttöjen ja naisten oikeuksien ja mahdollisuuksien edistämistä”, Matti Kalervo sanoo.

Pääsihteeri Ossi Heinänen, Plan International Suomi, puh. +358 40 752 0080, ossi.heinanen@plan.fi

Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, K-ryhmä, puh. +358 50 306 4091, matti.kalervo@kesko.fi

Kuvia median käyttöön:

Aiempia uutisia yhteistyöstä:

Lastenoikeusjärjestö Plan International haluaa oikeudenmukaisen maailman, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Siksi Plan parantaa erityisesti kehitysmaiden tyttöjen elämää ja suojelua. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Työskentelemme yli 70 maassa. plan.fi

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin kaupan alan yritys ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi