K-Rauta tutki: Joka kymmenes keskisuomalainen kertoo osaavansa tehdä itse suuretkin remontit

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 27.9.2017

K-Rauta otti selvää suomalaisten remontointitaidoista. Kyselytutkimuksen* mukaan valtaosa keskisuomalaisista kertoo taitavansa kodin pienet arkiaskareet. Pienremontteja kertoo osaavansa tehdä vajaa puolet. K-Raudan viime viikolla avattu maksuton Remonttineuvonta-palvelu opastaa nyt remontoijia aloittelijoista ammattilaisiin ja vastaa kaikenlaisiin remontointiin liittyviin kysymyksiin.

Tutkimuksen mukaan Keski-Suomessa osataan varsin hyvin tehdä kodin pieniä arkiaskareita, kuten vaihtaa lamppu tai kytkeä televisio oikein seinään (yhteensä 36 % vastaajista). Vaativampia kodin pienremontteja, kuten jalkalistojen vaihtoa, seinien maalausta tai tapetointia, ilmoitti osaavansa tehdä 46 % vastaajista. Suuria remontteja, kuten keittiön asennuksia, kertoi taitavansa 11 % vastaajista. Keski-Suomen tulokset ovat hyvin samansuuntaisia kuin valtakunnalliset tulokset.

Keski-Suomessa remontointiapua tarvitaan useimmiten siitä syystä, että omat remontointitaidot eivät riitä. Tällaisessa tilanteessa apua kertoo pyytäneensä lähes puolet keskisuomalaisista (49 %). Muut yleisimmät syyt pyytää apua remontintiin ovat tavaran kuljetus (47 %), peräkärryn lainaaminen (45 %) sekä materiaalien valinta (20 %).

”Asiakkaamme kysyvät kaupoistamme remontointiin liittyen mitä erilaisimpia asioita, jotka ovat välillä hyvinkin käytännönläheisiä ja konkreettisia. Materiaalien määrä, niiden käyttö sekä oikeanlaisten työkalujen valinta ovat teemoja, joissa asiantuntijamme auttavat asiakkaita päivittäin. Autamme mielellämme kaikissa rakentamiseen ja remontointiin liittyvissä pulmissa”, K-Raudan kuluttaja-asiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Virpi Viinikainen kertoo.

Neuvoja tarvitseva kääntyy alan ammattilaisten puoleen

Aloite remontointiin tulee Keski-Suomessa luonnollisesti useimmiten tarpeesta: silloin kun jokin asia menee rikki, se pitää korjata. Näin kertoo tekevänsä 65 % keskisuomalaisista. Seuraavaksi yleisimmät inspiraation lähteet remontoinnin aloittamiseen ovat kavereiden onnistuneet esimerkit (21 %), sopiva sää esimerkiksi pihan laittamiselle (20 %) sekä sisustus- ja remonttilehdet (17 %).

”On luonnollista, että remonttihommiin lähdetään usein vasta siinä vaiheessa, kun jokin asia on rikki. Tietysti kodinremontointia voisi ajatella enemmän säännöllisenä huoltona. Näin koti pysyisi näyttävässä ja hyvässä kunnossa koko ajan”, Viinikainen muistuttaa.

75 % keskisuomalaisista luottaa eniten alan ammattilaisiin remontoinnin tietolähteenä. Seuraavaksi luotetuimmat tahot ovat remontoinnissa onnistuneet kaverit ja sukulaiset (49 %) sekä valmistajien ja rautakauppojen internet-sivut (42 %).

Keskisuomalaisista yhteensä 64 % toteaa, että heillä ei ole ollut lainkaan tai vain harvoin ongelmia asioida rakennus- tai remontointiammattilaisten kanssa, kun remonttia on suunniteltu tai toteutettu.

Myös näin keskisuomalaiset ajattelevat remontoinnista:

• Yli puolet (51 %) keskisuomalaisista tietää, miten remontoinnista ylijäävät materiaalit tulisi hävittää. Luku on hieman valtakunnan keskiarvoa korkeampi.
  • 22 % kertoo osaavansa arvioida itse tulevan remontin keston.
  • 11 % keskisuomalaisista kertoi tehneensä tai teettäneensä remontin viimeisen vuoden aikana.

K-Raudan Remonttineuvonnasta vastauksia nopeasti – ”Remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä”

Jotta suomalaisten kynnys remontoida olisi mahdollisimman matala, K-Rauta lanseerasi maksuttoman Remonttineuvonta-vastauspalvelun 20. syyskuuta. Remonttineuvonta tarjoaa apua yksinkertaisistakodin kunnostustöistä laajoihin remontointiprojekteihin.

Kyseessä on maksuton vastauspalvelu, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia onnistumaan remontoinnissa ja madaltaa kynnystä kysyä remontointiin liittyviä kysymyksiä alan ammattilaisilta. Remontoinnin ja rakentamisen asiantuntijat vastaavat suomalaisten kysymyksiin puhelimen ja nettisivujen kautta päivittäin klo 8–16. Vastaus pyritään antamaan arkisin vuorokauden sisällä. Remontointi-sivustolta löytyy myös lisää tutkimustietoa suomalaisista remontoijista.

K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus PRKK ry:n kanssa. PRKK:lla on lähes 30 vuoden kokemus riippumattomasta rakentamisen ja remontoinnin neuvonnasta.

K-Raudan Remonttineuvonta, puh. 030 6363 738, avoinna arkisin klo 8-16.

* Kyselyn toteutti Cint K-Raudan toimeksiannosta elokuussa 2017, ja siihen vastasi 2 002 suomalaista. Otos on edustava vastaajajoukon iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Lue lisää koko Suomen remontointitaidoista valtakunnallisesta taustatiedotteesta liitteenä.

Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi

Johtaja Virpi Viinikainen, kuluttaja-asiakasliiketoiminta, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 050 527 2881, virpi.viinikainen@kesko.fi

k-rauta.fi/remonttineuvonta

Katso