K-Rauta tutki: Varsinais-Suomessa on osaavampia remontoijia kuin Suomessa keskimäärin

K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 27.9.2017

K-Rauta selvitti suomalaisten suhtautumista remontointiin. Tutkimuksen* mukaan lähes kymmenesosa varsinaissuomalaisista pitää itseään erittäin hyvänä remontoijana. Eteläkarjalalaisten ja lappilaisten taidot ovat samalla tasolla, mutta muu Suomi laahaa jäljessä. K-Raudan viime viikolla avattu maksuton Remonttineuvonta-palvelu opastaa nyt remontoijia aloittelijoista ammattilaisiin ja vastaa kaikenlaisiin remontointiin liittyviin kysymyksiin.

Koko Suomea tarkastellessa erittäin osaavia remontoijia on alle 6 % väestöstä. Varsinais-Suomessa ja Etelä-Karjalassa vastaava luku on 8 % ja Lapissa 10 %. Suurin osa varsinaissuomalaisista kuvailee itseään remontointitaidoiltaan keskiverroksi – tätä mieltä on 35 % vastaajista.

Kuitenkin kysyttäessä, mitä korjaustöitä varsinaissuomalaiset osaavat tehdä itse, kävi ilmi, että jopa 45 % osaa tehdä kodin pienremontteja, kuten jalkalistojen vaihtoa, seinien maalausta tai tapetointia. 34 % varsinaissuomalaisista taitaa kodin pienet arkiaskareet, kuten lampun vaihtamisen uuteen.

Lähes viidesosa varsinaissuomalaisista on omatoimisia: 19 % on tarvinnut neuvoja varsinaiseen remonttityöhön, mutta on tehnyt varsinaisen työn kuitenkin itse. 37 % on miettinyt, keneltä saa tarvittaessa apua ja neuvoja, jos huomaa, ettei itse osaakaan tehdä suunnitelmien mukaista korjaustyötä.

Luottamus remontoinnin ammattilaisiin on korkealla

Remontoinnissa luotetaan eniten rakennusalan ammattilaisten osaamiseen: 72 % varsinaissuomalaisista kokee alan ammattilaiset parhaana lähteenä avun ja neuvojen saamiseen remontoinnin ja korjaustöiden suhteen. 51 % luottaa kavereihin tai sukulaisiin, jotka ovat onnistuneet tekemään remontteja ja korjaustöitä itse.

”Tutkimustulokset kuvaavat hyvin varsinaissuomalaista asiakaskuntaa ja eroja ihmisten remontointitaidoissa. Osa tekee korjaustyöt itse ja jotkut haluavat remontin avaimet käteen -periaatteella. Me haluamme tarjota apua ja neuvoja kaikenlaiseen remontointiin – olipa kyse sitten sopivan ruuvin löytämisestä tai koko kodin uudistamisesta lattiasta kattoon”, kertoo K-Raudan aluepäällikkö Touko Hartikainen.

Myös näin varsinaissuomalaiset ajattelevat remontoinnista:

• Remontointia tai korjaustöitä aloittaessa varsinaissuomalaisia on eniten mietityttänyt se, kuinka paljon materiaaleja tarvitaan remonttiin. Tätä on pohtinut 61 % vastaajista.
  • Yhteensä 67 % on törmännyt vain harvoin tai ei koskaan vaikeuksiin asioida rakennus- tai remontointiammattilaisten kanssa remonttia suunnitellessa tai sitä tehdessä.
  • 46 % varsinaissuomalaisista kertoo tietävänsä, miten remontoinnista ylijäävät materiaalit voi hävittää.
  • 41 % varsinaissuomalaisista pitää luotettavana remontoinnin tiedonlähteenä valmistajien ja rautakauppojen internet-sivuja.

K-Raudan Remonttineuvonnasta vastauksia nopeasti – ”Remontoinnissa ei ole tyhmiä kysymyksiä”

Jotta suomalaisten kynnys remontoida olisi mahdollisimman matala, K-Rauta lanseerasi maksuttoman Remonttineuvonta-vastauspalvelun 20. syyskuuta. Remonttineuvonta tarjoaa apua yksinkertaisista kodin kunnostustöistä laajoihin remontointiprojekteihin.

Kyseessä on maksuton vastauspalvelu, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia onnistumaan remontoinnissa ja madaltaa kynnystä kysyä remontointiin liittyviä kysymyksiä alan ammattilaisilta. Remontoinnin ja rakentamisen asiantuntijat vastaavat suomalaisten kysymyksiin puhelimen ja nettisivujen kautta päivittäin klo 8–16. Vastaus pyritään antamaan arkisin vuorokauden sisällä. Remontointi-sivustolta löytyy myös lisää tutkimustietoa suomalaisista remontoijista.

K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus PRKK ry:n kanssa. PRKK:lla on lähes 30 vuoden kokemus riippumattomasta rakentamisen ja remontoinnin neuvonnasta.

K-Raudan Remonttineuvonta, puh. 030 6363 738, avoinna arkisin klo 8-16.

* Kyselyn toteutti Cint K-Raudan toimeksiannosta elokuussa 2017, ja siihen vastasi 2 002 suomalaista. Otos on edustava vastaajajoukon iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Lue lisää koko Suomen remontointitaidoista valtakunnallisesta taustatiedotteesta liitteenä.

Viestintäjohtaja Jessica Diktonius, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, 040 709 9176, jessica.diktonius@kesko.fi

Aluepäällikkö Touko Hartikainen, K-Rauta, puh. 050 387 7238, touko.hartikainen@kesko.fi

k-rauta.fi/remonttineuvonta

Linkki videoon