Näin säästät energiaa kotona – K-Raudan Remonttineuvonnan viisi vinkkiä

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 9.10.2018

Kotona voi säästää energiaa monilla teoilla. Kodinkoneiden asianmukaisella käytöllä on merkitystä, samoin laitteiden huollolla ja valinnalla. K-Raudan Remonttineuvonta keräsi viisi vinkkiä, miten voit säästää energiaa arjessa.

K-Raudan Remonttineuvonnan viisi vinkkiä arjen energiansäästöön:

1. Hanki ilmalämpöpumppu. Talon energiankulutusta voi pienentää usein jopa 25 prosenttia asennuttamalla ilmalämpöpumpun. Kotiin asennettu ilmalämpöpumppu myös jäähdyttää kesän helteiden aikana.
  2. Älä anna saunan odottaa. Sauna kannattaa lämmittää vain 70–80 asteiseksi, sillä 100 asteen lämpötila lisää energiankulutusta sähkösaunassa jopa 30 prosenttia. Yli puolet kiukaan sähkönkulutuksesta kuluu saunan esilämmittämiseen. Ethän siis anna löylyvalmiin saunan odottaa saunojia pitkään. Kiuasta ei myöskään kannata sammuttaa ennen kuin saunominen loppuu: kiukaan jälkilämpö kuivattaa saunan ja estää homeen kasvun.
  3. Hyödynnä tulisijojen lämpö – polta takassa ainoastaan kuivaa puuta. Varaavassa tulisijassa polta kovalla vedolla vähintään täysi pesällinen, jolloin takka ja hormit eivät nokeennu.
  4. Tehosta ilmanvaihtoa esimerkiksi aurinkopuhaltimella, joka toimii samalla myös tehokkaana lisälämmittimenä kokonaan ilman verkkovirtaa.
  5. Lisää energiatehokkuutta remontoimalla. Yksi kohtuullisen helppo remonttitoimenpide on yläpohjan lisälämmöneristäminen. Jos rakennustyyppi on sellainen, että yläpohjaan saa helposti lisäeristystä, se ei ole kustannuksiltaan juuri ilmalämpöpumppua kalliimpi investointi ja voi myös tuoda merkittävää säästöä energiankulutukseen.

Energiansäästö merkitsee yhä useammalle vastuullista valintaa

Omien arkisten tekojen lisäksi harkitsemisen arvoisia ovat myös investoinnit asunnon remontteihin, kuten ilmanvaihtoon, eristämiseen ja lämmitystapoihin Ne vaikuttavat suoraan kodin energiankulutukseen.

Myös kodin laitekannan päivittäminen ajanmukaiseksi on tehokas tapa pienentää energiankulutusta. Energiatehokkuuteen panostaminen tuo säästöjä sähkölaskuun, mutta on monelle kustannussäästöjen lisäksi tietoinen vastuullinen valinta.

”K-Raudan Remonttineuvonnasta kysytään energiansäästöön liittyen vinkkejä energiatehokkaiden ratkaisujen valintaan kotona. Toisaalta annamme myös neuvoja ihan käytännön energiansäästöasioihin eli esimerkiksi miten ikkunat ja ovet kannattaa tiivistää tai miten ilmanvaihtokoneen suodattimet vaihdetaan”, kertoo K-Raudan remonttineuvoja Timo Jokela.

K-Rauta lanseerasi syksyllä 2017 maksuttoman Remonttineuvonnan, joka on kanava saada apua mihin tahansa kysymykseen remontointiin ja pieniin korjaustöihin liittyen. Remonttineuvonnasta saa apua myös energiansäästöön liittyviin kysymyksiin remontoidessa tai rakentaessa.

Yleisimmät kysymykset ja vastaukset K-Rauta.fi-sivuilla

K-Rauta.fi-sivustolla julkaistaan yleisimmät Remonttineuvontaan tulleet kysymykset vastauksineen. Omaan kysymykseensä voi siis löytää vastauksen suoraan sivustolta osoitteesta: https://www.k-rauta.fi/remontti/remonttineuvonta/usein-kysytyt-kysymykset

K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus ry:n (PRKK) kanssa.

K-Raudan Remonttineuvonta: puh. 044 700 1000 (avoinna arkisin klo 8-16) tai yhteydenottolomake: https://www.k-rauta.fi/remonttineuvonta

Vinkkejä energiatehokkaisiin ratkaisuihin K-Raudan verkkosivuilla:

Energiansäästövinkkejä kotiin https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/energiansaastovinkkeja-kotiin/

Lämmöneristys – näin lisäät energiatehokkuutta https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/lammoneristys/

Lämmitys ja ilmanvaihto eri-ikäisissä taloissa – korjausvinkit https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/rakentaminen/lammitys-ja-ilmanvaihto-eri-ikaisissa-taloissa-korjausvinkit/

Ikkunat energiatehokkaaksi https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/ikkunat-energiatehokkaaksi/

Säästövinkit vedenkäyttöön https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/veden-saastovinkit/

Viestintäpäällikkö Reetta Hiltunen, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, p. 040 520 9381, reetta.hiltunen@kesko.fi

Me K-Raudassa autamme niin kodin kunnostamisen ensikertalaisia kuin ammattilaisiakin onnistumaan rakentamisessa ja remontoinnissa mahdollisimman vaivattomasti. Laajin valikoima ja parhaat palvelumme varmistavat, että projektisi onnistuu – niin kivijalassa kuin verkossakin. Sinua palvelee 136 uudistunutta kauppaa kattaen koko Suomen Tammisaaresta Ivaloon. K-Rauta.fi