Saima Design –parketti on voittanut red dot design 2009 –palkinnon.

Report this content

Saima voitti arvostetun red dot design-palkinnon Wirkkala- ja Raita-malleilla. Karelia-Upofloor lanseerasi vuoden alussa uusia värejä Saima Classic -parketin rinnalle, kuten Tapio Wirkkalan alun perin suunnitteleman harmaan värin. Muotoilujohtaja Pekka Toivanen ja helsinkiläinen suunnittelutoimisto Muotohiomo osallistuivat uudistetun Saima-tuoteperheen suunnitteluun.

red dot on maailman laajin ja arvostetuin design-palkinto. Vuoden 2009 palkintoja tavoitteli 1400 yritystä 49 maasta yhteensä 3231 tuotteella tai konseptilla. Kansainvälinen jury arvioi kilpailuun osallistuvat tuotteet useilla
kriteereillä kuten innovaation aste, toiminnallisuus ja laatu. Vuosittain vaihtuvan juryn jäsenet ovat tunnettuja muotoilijoita ja muotoilun asiantuntijoita eri puolilta maailmaa, jotka tekevät päätöksensä voittajista itsenäisesti ja puolueettomasti. Tämä varmistaa kilpailun vakavuuden sekä kansainvälisen hyväksynnän. red dot palkinto on laatusinetti, joka kertoo saajan kuuluvan parhaimmistoon muotoilussa ja liiketoiminnassa.

Design-klassikkoparketin monet mahdollisuudet
Saiman viilukuvioinen pinta luo tiloihin poikkeuksellisen rikkaan puun tunnun. Saima-parketin tuote-estetiikka perustuu Aino ja Alvar Aallon soveltamaan viiluteknologiaan. 1980-luvulla Tapio Wirkkala osallistui Saima-parketin tuotekehitykseen. Hän keksi läpivärjätä koivuviilut, luoden puuhun ainutlaatuisen syvän, ns. ampiaispesän harmaan sävyn. Läpivärjäyksen ansiosta lattia kestää kauniina pitkään ja sen alkuperäinen väri säilyy jos lattiaa kunnostetaan hiomalla. Lukuisien ladontavaihtoehtojen sekä uusien värien avulla Saima-parketista voi luoda yksilöllisiä ja uniikkeja lattiapintoja. Saima soveltuu myös seinä- ja kattoverhoiluun. Erityisen
rakenteensa ansiosta Saima heijastaa valoa ja tilan värejä uniikilla tavalla. Raita ja Wirkkala sekä konjakinruskea Ruska ovat läpivärjättyä koivuviilua. Niiden värit heijastavat valoa samalla ainutlaatuisella tavalla, kuin alkuperäinen Saima Classic. Saima Lumi on valkomattalakattu parketti.

Mikä on red dot?
Aiempina vuosina palkinnon tavoittelijoita on ollut jopa 11.000, 61 maasta. Palkintokategorioita on kolme: “red dot award: product design”, “red dot award: communication design” ja “red dot award: design concept.” Saima voitti palkinnon Product Design -kategoriassa “Architecture and interior design”.Tuotekategorioita on useita, kodin sisustuksesta tietokoneisiin; tuotantolaitoksista laboratoriolaitteisiin; autoista matkapuhelimiin.

Lisätietoja red dot palkinnosta: www.red-dot.de.
Lisätietoja Saimasta: R&D Manager Kyösti Puurunen, kyosti.puurunen@kareliaupofloor.com, puh 040-8495525.
Muotoilujohtaja Pekka Toivanen, pekka@muotohiomo.com, www.muotohiomo.com.
Kuvapyynnöt: merja.jukola@kareliaupofloor.com.

Karelia-Upofloor Oy on yksi Euroopan johtavia lattianpäällystevalmistajia, jonka päätuotteet ovat parketti- ja muovilattianpäällysteet. Konsernilla on viisi tuotantolaitosta eri puolilla Suomea sekä tehtaat Venäjällä ja Romaniassa. Vientiä on n. 40 maahan ja päämarkkina-alueita ovat kotimaan lisäksi Pohjoismaat, Venäjä, Baltia, Keski-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Japani. Konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli 128,8 milj. € ja henkilöstömäärä tällä hetkellä n. 950. Karelia-Upofloor Oy on suomalainen, Hartwallin suvun omistama perheyhtiö.