Uudet oppaat sienistä ja kaloista kestävät myös vettä ja kulutusta

Karttakeskus on julkaissut kaksi vedenkestävää luonto-opasta syksyn retkille. Retkeilijän sieniopas ja Retkeilijän kalaopas ovat laminoituja ja helposti taiteltavia tunnistusoppaita.

Molemmin puolin laminoitu opas kestää hyvin kosteutta ja kovaakin käyttöä ja on niin kevyt, että se on helppo taitella vaikka saappaanvarteen mukaan.

Lasse Kososen kirjoittamassa Retkeilijän sienioppaassa esitellään tekstein ja kuvin 35 yleistä sienilajia, joiden joukossa ovat parhaat ruokasienet, mutta myös muutama myrkyllinen sieni. Tuntomerkkien lisäksi kustakin lajista kerrotaan sen tyypillinen esiintymisalue, -runsaus ja -ajankohta sekä mahdollinen näköislaji. Oppaasta löytyvät myös ohjeet sienten käsittelyyn, sienten tuntomerkkeihin sekä sienestäjän varusteisiin.

Kodin sieniopas on syytä päivittää tuoreeseen kotimaiseen teokseen, mikäli aiempi kirja on jo vuosikymmenten takaa. Yleisradio uutisoi elokuussa, että tieto sienten myrkyllisyydestä on muuttunut, ja vanhoissa kirjoissa saattaa olla vanhentunutta tietoa. ”Toivon, että opas antaa kipinän harrastuksen aloittamiseen tai sysää jatkamaan eteenpäin. Sienestys on helppo ja halpa harrastus,” toteaa Lasse Kosonen.

YLEn Luontoillasta tuttu kala-asiantuntija Ari Saura on koonnut Retkeilijän kalaoppaaseen 26 virkistyskalastajan tärkeää kalalajia muun muassa lohien, ahvenien ja särkikalojen heimoista. Lajeista kerrotaan esiintymisalue, tuntomerkit ja kutuaika. Lisäksi oppaassa on paljon muuta mielenkiintoista tietoa pyyntimitoista, rauhoitusajoista, kalastonhoitomaksusta sekä pyyntivinkkejä.

Retkeilijöiden opassarjassa ilmestyy myöhemmin syksyllä myös Tunturivaeltajan luonto-opas.

Tämä laminoitu kartta kestää jopa panssarivaunun! Katso mitä materiaalille kävi, kun ajoimme panssarivaunulla sen yli.

Tuotetietoa oppaista:

• koko 67,5 × 44,5 cm
  • taitettu ja laminoitu opas
  • Retkeilijän sieniopas ISBN 978-952-266-376-4 ja Retkeilijän kalaopas ISBN 978-952-266-377-1
  • suositushinta 14,90 €
  • Retkeilijän sieniopas ilmestynyt heinäkuussa 2016 ja Retkeilijän kalaopas elokuussa 2016

Mikko Lantz
Tuotepäällikkö, Karttakeskus Oy