Kaupan kallis palkkaratkaisu koettelee yrityksiä

Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ovat hyväksyneet tänään valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoehdotuksen. PAMin  ensi viikonlopuksi  suunnittelema työnseisaus peruuntui. Sopimus on  kaksi vuotinen ja päättyy 31.3.2013.  Sopimus on kuitenkin irtisanottavissa viimeistään kuukautta ennen  ensimmäisen sopimusvuoden päättymistä.

Sopimuksen yleiskorotus on 1,6 prosenttia ja  l isäksi on sovittu erilaisista  taulukkokorotuksista ja l isistä , jolloin puhdas raharatkaisu on 2,3 prosenttia. L oppiaise n muuttaminen lyhentäväksi arkipyhäksi ja  toisen kuntakalleusluokan  osittainen poistaminen nostaa sopimuksen  kokonaisvaikutu ksen  2,3-2,9 prosentin välill e L omarahan  vaihtaminen  vapaaksi on  myös s isällytetty  työnantajan esityksen mukaisesti nyt tehtyyn sopimukseen. Palkankorotuk sista on sovittu vain vuodelle 2011. Vuoden 2012 palkankorotuksista sovitaan viimeistään ensi helmikuun loppuun mennessä.

"Olen tyytyväinen siihen, että  k uluttajia uhanneet työtaistelutoimet peruuntuivat. Tehty sopimus on kuitenkin kallis  kevään yleisiin linjauksiin verrattuna. Erityisen kallis sopimus on toisen kuntakalleusluokan yrityksille eli maakunnissa sijaitseville kaupoille. Näiden yritysten tulevaisuus näyttää pelottava lta  kiristyvien verojen ja heikkenevän ostovoiman valossa. Nyt tehty palkkaratkaisu hipoo monen yrittäjän sietokyvyn ylärajoja ", Kaupan liiton  työmarkkinajohtaja Tapio Mäkeläinen   sanoo .

Kaupan alan 4 6 000 yrityksestä 8 4 prosenttia on alle viiden hengen yrityksiä . Koko alan  katteet ja palkanmaksuvara kärsivät merkittävästi taantumassa eivätkä ole palautuneet vuoden 2008 tasolle. Toimialan katteet ovat perinteisesti selvästi pienemmät kuin muilla elinkeinoelämän alueilla kuten esimerkiksi teollisuudessa.

"Tästäkin näkökulmasta nyt tehdyt palkkaratkaisut tukaloittavat selvästi kaupan toimintaa tulevina vuosina", Mäkeläinen jatkaa.

LIITE: Kaupan katteet -esitys

Lisätiedot: Tapio Mäkeläinen, työmarkkinajohtaja, Kaupan liitto, tapio.makelainen@kauppa.fi , p. 040 766 5257

Yrityksestä

Kaupan liitto on kaupan alan valtakunnallinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on edistää suomalaista kauppaa. Kehitämme kaupan yritysten toimintaedellytyksiä ja yhteistyötoimintaa sekä huolehdimme jäsentemme elinkeino- ja työnantajaeduista.