• Kela/

Hoitopaikanvalinta.fi esittelyssä Sairaanhoitajapäivillä 10.­­–11.3.2016

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste esittelee www.hoitopaikanvalinta.fi-verkkopalvelua Sairaanhoitajapäivillä Messukeskuksessa osastolla 2C41.

Hoitopaikanvalinta.fi-verkkopalvelu on tietopaketti terveydenhuollon valinnanvapaudesta. Sekä terveyspalvelujen käyttäjiä että terveydenhuollon työntekijöitä palveleva sivusto tarjoaa tietoa terveyspalvelujen käyttämisestä Suomessa ja ulkomailla, potilaan oikeuksista ja kustannusten korvauksista. Palvelun ovat toteuttaneet yhteistyössä Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Kela sekä sosiaali- ja terveysministeriö.

Tietopankki terveydenhuollon ammattilaisille

Hoitopaikanvalinta.fi on ensimmäinen valtakunnallinen verkkopalvelu, jossa on kattavasti tietoa sekä kansallisesta terveydenhuollon valinnanvapaudesta että rajat ylittävästä terveydenhuollosta. Terveydenhuollon ammattilaisille on verkkopalvelussa oma osionsa, johon on koottu tietoa esimerkiksi ulkomailta tulevien potilaiden hoidosta, hoitokustannusten laskutuksesta ja valtion korvauksesta sekä potilaan lähettämisestä hoitoon ulkomaille. Lisäksi sivustolta saa tietoa muun muassa lääkkeistä, hoitoon liittyvistä matkoista, kielikysymyksistä ja potilasasiakirjoista.

– Hoitopaikanvalinta.fi on erinomainen apu myös terveydenhuollon ammattilaisille, jotka voivat hyödyntää tietoja omassa työssään sekä opastaa potilaitaan käyttämään verkkopalvelua, sanoo yhteyspisteen päällikkö Noora Heinonen. – Sivusto auttaa kysymyksissä, jotka liittyvät terveydenhuollon valinnanvapauteen Suomessa tai terveyspalvelujen käyttämiseen kansainvälisissä tilanteissa, esimerkiksi jos hoidossa on ulkomailta tuleva potilas tai jos asiakasta kiinnostaa hoito ulkomailla.

Tutustu verkkopalveluun osastolla 2C41

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen ja Kelan asiantuntijat ovat tavattavissa Sairaanhoitajapäivillä osastolla 2C41 hallissa 2, ja esittelevät Hoitopaikanvalinta.fi-verkkopalvelua tapahtuman ajan.

Lisätietoja medialle:
Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen päällikkö Noora Heinonen, puh. 040 481 4481, etunimi.sukunimi@kela.fi

Lisätietoja asiakkaalle:

www.hoitopaikanvalinta.fi