Kelan uusi keskustelupalsta palvelee asevelvollisia verkossa

Kela.fi:ssä avataan sotilasavustuksen keskustelupalsta. Kelan asiantuntijat vastaavat palstalla asiakkaiden kysymyksiin.

Kysy Kelasta -palsta avattiin Kelan verkkosivuilla viime syksynä. Palstalla asiakkaat voivat esittää perhe-etuuksia, opintotukea tai työttömyysetuutta koskevia kysymyksiä. Palvelu on tavoittanut hyvin kohderyhmänsä.  Nyt myös asevelvolliset ja heidän omaisensa saavat oman palstansa.

Kela voi maksaa sotilasavustusta varusmies- tai siviilipalveluksessa olevalle asevelvolliselle sekä hänen omaiselleen palvelusajalta. Asevelvollisella tarkoitetaan naista tai miestä, joka on aseellisessa, aseettomassa tai siviilipalveluksessa. Sotilasavustusta voi hakea kuukautta ennen palveluksen alkua. Seuraava palvelukseen astuminen on 6.7.2015.

Milloin sotilasavustusta voi hakea? Mitä tapahtuu, jos palvelus keskeytyy?

Kela.fi-sivuilla kerrotaan perusteellisesti sotilasavustuksesta, mutta toisinaan asiakkaan on hankala hahmottaa, mitä asiat tarkoittavat juuri hänen tilanteessaan.

Sotilasavustuksen keskustelupalstalla vastataan sellaisiin kysymyksiin, joissa ei tarvitse tuntea asiakkaan yksilöllistä tilannetta. Henkilökohtaista opastusta kaipaavat ohjataan muihin palvelukanaviin.

Palstan aiheet on jaoteltu niin, että kysymys-vastausketjuista ei tule liian pitkiä ja selailu on helppoa.

Helppokäyttöinen palvelu

Kysy Kelasta -palvelut toimivat eri päätelaitteilla, joten voi käyttää myös älypuhelimella ja tablettitietokoneella. Asiakas voi rekisteröityä keskustelupalstalle, jolloin hän pystyy helposti seuraamaan aloittamiaan viestiketjuja. Kysymyksen voi kuitenkin jättää palstalle myös rekisteröitymättä.

Kelan sotilasavustukseen erikoistuneet palveluneuvojat vastaavat sotilasavustukseen liittyviin kysymyksiin arkisin.

Lisätietoja asiakkaille:

Kelan keskustelupalsta sotilasavustuksesta: kysykelasta.kela.fi/sotilasavustus

Muut Kysy Kelasta -keskustelupalstat: https://kysykelasta.kela.fi/

Asevelvollisen tukien palvelunumero: 020 692 200 (ma–pe klo 8–18)

Lisätietoja palvelusta:

Kelan viestintä,