• Kela/

Uudet pohjoismaiset sopimukset helpottavat kuntoutusasioiden hoitamista

Suomi on solminut kahdenväliset kuntoutussopimukset muiden Pohjoismaiden kanssa.

Pohjoismainen sosiaaliturvasopimus velvoittaa Pohjoismaita tekemään yhteistyötä rajat ylittävässä ammatillisessa kuntoutuksessa. Uudet, kuntoutusta koskevat sopimukset helpottavat kuntoutusasioiden hoitamista, kun henkilöt ovat käyttäneet oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen.

Kuntoutuksen hakijan voi olla vaikeaa täyttää kuntoutuksen aikaisen rahaetuuden (esim. kuntoutusrahan) ja kuntoutustoimenpiteiden saamisen edellytyksiä, jos sekä työskentelymaa että asuinmaa soveltavat tiukasti kansallista lainsäädäntöään. Kahdenvälisiä kuntoutussopimuksia sovelletaan tilanteissa, joissa henkilö työskentelee yhdessä Pohjoismaassa ja asuu toisessa. Niitä voidaan soveltaa, kun kuntoutuksen toimenpiteet tapahtuvat asuinmaassa ja rahaetuus maksetaan työskentelymaasta.

Pohjoismaiset kuntoutussopimukset perustuvat EU-asetuksiin sekä pohjoismaisen sosiaaliturvasopimuksen niihin kohtiin, jotka koskevat rajat ylittäviä kuntoutusasioita.

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto,