Vähemmän paperia työttömyysturva-asioinnissa

Työttömyysturvan hakemisen, työttömyysajan ilmoituksen ja ilmoitusten seuraamisen voi hoitaa kokonaan verkkoasiointipalvelussa.

Yhä useampi työttömyysturva-asiakas hoitaa työttömyysajan ilmoituksen verkossa. Kun työttömyysturva on haettu ja myönnetty, asiakas täyttää 4 viikon välein ilmoituksen työttömyysajastaan. Ilmoituksen perusteella maksetaan työttömyysturva – peruspäiväraha tai työmarkkinatuki, ja myös soviteltu työttömyysturva, jos asiakkaalla on lisäksi työtuloja.

Ylimääräistä postia voi välttää niin, että valitsee käyttävänsä työttömyysajan ilmoittamiseen vain asiointipalvelua. Se tehdään näin:

• Valitse asiointipalvelussa Hakemukset ja ilmoitukset -> Työttömyysturva
  • Siirry Työttömyysajan ilmoitukseen.
  • Ilmoitus työttömyysajasta -sivulla voit valita, ettet enää jatkossa halua postissa paperista työttömyysajan ilmoitus -lomaketta.
  • Paina Jatka.

Työttömyysajan ilmoituksista jo yli 51 % jätetään asiointipalvelussa. Paperittomaan työttömyysajan ilmoitukseen on siirtynyt jo 45 % työttömyysturva-asiakkaista.

Lisätietoja asiakkaille:

www.kela.fi/tyottomyys

kysykelasta.kela.fi/tyottomyys

Asiointipalvelu:

www.kela.fi/asiointi

Asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai kännykän mobiilivarmenteella.

Palvelunumero työttömyysajan tuista: 020 692 210