Viranomaisten etäpalvelukokeilu päättyy Turun saaristossa

Kela tiedottaa 20.12.2004 Viranomaisten etäpalvelukokeilu päättyy Turun saaristossa Työministeriö, verohallinto ja Kela ovat päättäneet lopettaa Turun saariston etäpalvelukokeilun liian vähäisen käytön takia. Puolitoista vuotta toiminut etäpalvelu lakkaa joulukuun lopussa. Teknisesti järjestelmä on ollut hyvä ja helppokäyttöinen, mutta palvelujen kysyntä on ollut liian vähäistä kokeilun jatkamiseksi. Järjestelmän kysyntää on tuloksetta yritetty parantaa houkuttelemalla mukaan muitakin yhteistyökumppaneita (mm. pankki, TE-keskus). Kela olisi ollut valmis jatkamaan etäpalvelua, mutta yksin Kelan resurssit eivät siihen riitä. Lakkautettavan etäpalvelun ainakin osittain korvaavia palveluja on saatavissa Internetin kautta. Paikallistasolla mukana kokeilussa ovat olleet Paraisten ja Kemiön työvoimatoimistot, Paraisten verotoimisto sekä Kelan Nauvon toimisto. Etäpalvelujärjestelmän asiakaspäätteet ovat toimineet kuntien tiloissa Dragsfjärdissä, Nauvossa, Korppoossa, Houtskarissa ja Iniössä. Työministeriö, verohallinto ja Kela eivät vielä ole valmiit kokonaan luopumaan toimivasta etäpalvelujärjestelmästä. Ensi vuoden puolella on tarkoitus selvittää löytyykö järjestelmälle käyttöä jollakin Pohjois-Suomen haja-asutusalueella. Etäpalvelujärjestelmä mahdollistaa henkilökohtaisen asioinnin, asiakkaan ja virkailijan välisen näköyhteyden sekä dokumenttien siirron asiakaspäätteiltä. Järjestelmän on kehittänyt ohjelmistotalo NSD Skynet Oy. Yrityksellä on vireillä uusia hankkeita mm. vanhustenhuoltoon. Lisätietoja: Työvoimahallinto: Työministeriö, järjestelmäpäällikkö Jaakko Jokela, p. 010 60 49221, jaakko.jokela@mol.fi Paraisten työvoimatoimisto, toimistonjohtaja Peter Lindroos, p. (02) 4548 810, peter.lindroos@mol.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=59296&fn=wkr0001.pdf