Keliber hakee ympäristölupaa Syväjärven litiumkaivokselle

Keliber on jättänyt Sisä- ja Länsi-Suomen aluehallintovirastolle ympäristö- ja vesilupahakemuksen koskien Syväjärven litiumkaivosta.

Keliber hakee ympäristölupaa Syväjärven litiumkaivoksen toiminnalle. Lupahakemus sisältää malmin ja sivukiven louhinnan, sivukiven läjityksen sivukivialueelle, kaivostoimintaan tarvittavien alueiden rakentamisen sekä louhosalueen sulkemisen ja maisemoinnin periaatteet toiminnan päätyttyä. Yhtiö hakee myös vesilain mukaista lupaa toiminnan edellyttämälle Syväjärven sekä Heinäjärven toiminnanaikaiselle kuivattamiselle.

”Olemme saavuttaneet litiumtuotantohankkeellemme tärkeän lupahakemusvaiheen. Olemme jo vuosien ajan tehneet ympäristöselvityksiä ja arvioineet toimintamme vaikutuksia sekä luontoon että lähialueen asukkaisiin ja yhteisöihin. Näistä selvityksistä ja arvioinneista jätimme ELY-keskukselle Keski-Pohjanmaan litiumprovinssin louhoksia koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen aiemmin keväällä. Olemme mukana ennakkoneuvottelumenettelyssä, joka on ollut tärkeä osa myös Syväjärven lupahakemuksen valmisteluprosessia. Ennakkoneuvottelumenettely on toiminut erinomaisesti yhtiön ja viranomaisten välisessä tiedonvaihdossa ja on osaltaan edistänyt lupahakemusprosessin joustavaa edistymistä”, toteaa toimitusjohtaja Pertti Lamberg.

Yhtiö tulee louhimaan Syväjärven louhoksesta spodumeenipegmatiittimalmia enintään 540 000 tonnia vuodessa. Malmi kuljetetaan jatkokäsiteltäväksi yhtiön Kaustisen Kalavedellä sijaitsevalle rikastamolle.  Kalaveden rikastamolla malmi murskataan, jauhetaan ja rikastetaan vaahdottamalla spodumeenirikasteeksi, joka vuorostaan kuljetetaan yhtiön kemiantehtaalle Kokkolan suurteollisuusalueelle, missä rikasteesta valmistetaan akkulaatuista litiumkarbonaattia. Yhtiö valmistelee Kalaveden rikastamon sekä Kokkolan kemiantehtaan ympäristölupahakemuksia ja tulee jättämään nämä viranomaiskäsittelyyn tulevan kesän 2018 aikana.

Lisätietoja antaa:

Pertti Lamberg, toimitusjohtaja, puh. +358 50 5991 189