Äänekosken uusi S-market etenee aikataulussa

Äänekosken uuden S-marketin työmaalla Kotakennääntien ja Äänekoskentien välisellä alueella, entisellä linja-autoaseman tontilla vietetään harjannostajaisia tänään tiistaina 9.12. kello 14. Tervetuloa.

Keskimaa Osk:n uuden S-market Äänekosken rakentaminen on edennyt alkuperäisen aikataulun mukaisesti, eikä rakennusluvan muuttaminen kesken urakan ole vaikuttanut töiden etenemiseen. Keskimaa haki kesällä Äänekosken kaupungilta rakennusluvan muutosta, joka mahdollistaa asemakaavan salliman rakennusoikeuden käyttämisen kerralla kokonaan. S-marketin kiinteistön kokonaisala on noin 5 000 kerrosalaneliömetriä.

Äänekosken uuden S-marketin työmaalla Kotakennääntien ja Äänekoskentien välisellä alueella, entisellä linja-autoaseman tontilla vietetään harjannostajaisia tänään tiistaina 9.12. Työmaan työntekijävahvuus on reilut 40 henkilöä.
Äänekosken S-marketin maanrakennusurakasta vastaa Skanska Infra Oy. Rakennusura-kasta huolehtii Rakennus-Otava Oy, putki- ja ilmanvaihtourakasta KS-Kitek Oy, sähköurakasta Tekmanni Oy, automaatiourakasta Honeywell Oy ja sprinkleriurakasta Firecon Group Oy.
– Hanketta on viety niin pää- kuin aliurakoitsijoidenkin toimesta kiitettävällä tavalla eteenpäin. Rakentaminen on edennyt kaikilta osin rivakasti ja ongelmitta, vaikka suunnitelmat ovat muuttuneet matkan varrella, Keskimaan kiinteistöjohtaja Matti Vihinen kiittelee.

Rakennuksen kokoluokan lisäksi muutoksia on tehty suunnitelmaan pysäköinnin järjestämisestä. Alun perin ajatuksena oli, että maanpäällisten 151 autopaikan lisäksi pysäköintitiloja rakennetaan kiinteistön kellariin.
– Maaperän pehmeyden vuoksi olemme joutuneet muuttamaan kellaripysäköinnin kattopysäköinniksi. Kiinteistön katolle tulee 152 autopaikkaa, joille ajetaan rakennuksen Teletalon puoleisesta päädystä.
Katolle johtaa myös parhaillaan rakenteilla oleva, junaradan ylittävä kevyen liikenteen silta keskustan suunnasta. Katettu, turvalaseilla varustettu teräsristikkosilta on noin 70 metriä pitkä.
Kevyen liikenteen reitti katolta marketiin sekä edelleen Kotakennääntielle ja Pukkimäen suuntaan tapahtuu ajoluiskan puoleiselle seinälle rakennettavien hissien ja portaiden kautta.

Tontin pehmeää maaperää on vahvistettu kiinteistön lastauslaiturien alueelta samalla menetelmällä, jota käytettiin Keskimaan Kodin Terran rakennustyömaalla Palokassa viime vuonna. Maaperän vahvistaminen massastabiloimalla on maanrakennusurakassa aliurakoitsijana toimineen Biomaa Oy:n erikoisosaamista.
Kaivinkoneeseen liitetyllä sekoitinlaitteella eli ”myyrällä” maa-ainekseen on sekoitettu kalkki-sementtiseosta. Sen avulla pehmeälle alueelle on tehty kovaan maakerrokseen saakka ulottuva vahvistettu erikoispohjarakenne. Äänekoskella stabilointia on tehty noin 7 000 kuution alueelle, johon on käytetty 612 tonnia sementtiä.

Kiinteistö valmistuu rakennusteknisesti toukokuussa, minkä jälkeen alkaa tavaroittaminen. S-market avataan juhannukseksi. Myymäläalasta noin kaksi kolmasosaa annetaan päivittäis- ja yksi kolmasosa käyttötavaralle.
– Äänekosken keskusta yhtenä toimialueemme suurimmista taajamista on luonteva paikka suurelle S-marketille, joka tulee tarjoamaan käytännössä yhtä laajat päivittäistavaravalikoimat kuin Prisma. Uuden S-marketin koko mahdollistaa myös merkittävästi aiempaa laajemman käyttötavaravalikoiman tuomisen Äänekoskelle, Keskimaan vähittäiskaupan toimialajohtaja Kimmo Jantunen lupaa.
S-marketin ohella kiinteistöön siirtyy tällä hetkellä Torikadulla palveleva Alko.
– Suunnittelemme Äänekosken myymälämme siirtämistä nykyistä huomattavasti paremmalle liikepaikalle. Alkon luvanvaraiseen toimintaan kiinteästi liittyvä viranomaisprosessi Länsi-Suomen lääninhallituksen kanssa on kuitenkin vasta käynnistymässä. Pyrimme asioinnin helpottamiseksi sijoittamaan myymälämme mahdollisuuksien mukaan aina päivittäistavarakaupan palvelujen yhteyteen, Alkon aluepäällikkö Jari Hiekkataipale perustelee.
Alkon myymälä avataan samanaikaisesti S-marketin kanssa. Lisäksi marketin etutiloihin tulee kaksi pienempää, toimintaa tukevaa oheispalvelua.

Äänekosken Kauppakadun varrelta Koskikeskuksesta nykyiseltä S-marketilta vapautuvat tilat Keskimaa pyrkii ensisijaisesti myymään. Keskimaa omistaa kiinteistöyhtiöstä 60 prosenttia.
– Haluamme turvata Koskikeskuksen vetovoimaisuuden etsimällä ostajan, joka tuo tiloihin Äänekosken palvelutarjontaa monipuolistavaa ja vahvistavaa toimintaa. Kyselyjä on jo nyt tullut useampia, joten tämä tavoite tulee varmasti toteutumaan, Matti Vihinen ennakoi.

Lisätietoja:
Keskimaa Osk