Fennia Varainhoito Oy hallinnoi Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky:tä 2018 alusta lukien

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia ja Aberdeen Standard Investments allekirjoittivat 29.12.2017 sopimukset, joilla Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky:n hallinnointi siirtyy Fennia Varainhoito Oy:lle. Samassa yhteydessä Fennia ja Etera ostivat Aberdeenin yhtiömiesosuudet ja omistavat nyt Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky:n suhteessa 50/50. Etera fuusioitui 1.1.2018 Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmariseen.

Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky on sijoittanut kaupallisiin kiinteistöihin Suomen kehittyvillä kaupunkiseuduilla.  Rahaston omistuksessa on tällä hetkellä 9 kiinteistöä, muiden muassa Kauppakeskus Pasaati Kotkassa, Kauppakeskus Lundi Porvoossa ja Kauppakeskus Kapteeni Oulussa. Omistusten arvo on noin 150 milj. euroa.

– Aberdeen hallinnoi Kauppakeskuskiinteistöt FEA:aa menestyksellisesti yli 11 vuotta, mutta ajat muuttuvat ja hyvässä yhteisymmärryksessä sovimme, että yhtiö muutetaan aidoksi Joint Ventureksi ja omistajat tulevat vahvemmin mukaan. Fennia Varainhoidolla on vahva tiimi jatkamaan hallinnointia, sanoo Timo Sotavalta Ilmariselta.

Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky:n omistus- ja hallinnointijärjestelyt toteutetaan osana Fennian strategian mukaisina panostuksina varainhoitopalveluihin.

– Jatkamme strategian mukaisesti kyseessä olevan liiketilasalkun kehittämistä yhteistyössä Ilmarisen kanssa. Tämä salkku, yhdistettynä jo aiemmin hallinnoimiimme salkkuihin, luo meille vahvan pohjan tehostaa entisestään toimintaamme ja kasvattaa resurssejamme palvelemaan kumppanisijoittajiemme tarpeita, kertoo Fennia Varainhoito Oy:n kiinteistöliiketoiminnan johtaja Timo Rantala.

– Olemme hallinnoineet rahastoa menestyksellisesti vuodesta 2006 alkaen ja saavutimme nyt rahaston elinkaaressa luontevan ajankohdan rahaston muuttamiseksi Joint Venture -muotoon ja siten myös hallinnointiyhtiön vaihdokselle, kertoo Aberdeen Standard Investmentsin pohjoismaisista kiinteistösijoituksista vastaava Ville Raitio.

Samalla Fennia Varainhoidon palvelukseen on nimitetty KTM Leo Nilsson nimikkeellä Head of Joint Ventures ja KTM Heidi Markkola nimikkeellä Business Controller vastaamaan Kauppakeskuskiinteistöt FEA Ky:n hallinnoinnista muun organisaation tukemana.

Fennia Varainhoito Oy hallinnoi tällä hetkellä yhteensä n. 1,15 miljardin euron kiinteistösijoitusvarallisuutta. Niin pien- kuin suursijoittajille on erinomaisia sijoitusmahdollisuuksia esimerkiksi Erikoissijoitusrahasto Fennica Toimitilat 1:ssa sekä vuoden 2017 syyskuussa käynnistetyssä Erikoissijoitusrahasto Fennica Tontissa.

Timo Rantala
kiinteistöliiketoiminnan johtaja