K-Ruoka Awards palkitsi Suomen parhaat

K-Ruoka Awards palkitsi tänään 5.11. ensimmäistä kertaa ruokamaailman parhaat uutuudet, kiinnostavimmat ihmiset ja puhuttavimmat ilmiöt seitsemässä kategoriassa. Voittajat selvisivät yleisöäänestyksessä, jossa annettiin yhteensä lähes 232 000 ääntä.

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 5.11.2016

K-Ruoka Awards palkitsi ensimmäistä kertaa ruokamaailman parhaat uutuudet, kiinnostavimmat ihmiset ja puhuttavimmat ilmiöt. Palkintoja jaettiin seitsemässä kategoriassa.

- Ruoka kiinnostaa enemmän kuin koskaan. Se ei ole vain ruokaa, joka täyttää vatsan, vaan tarinoita pienviljelijöistä, yrittäjyydestä tai tiedonjanoa uusimmista villityksistä ja hittituotteista. Suomessa tehdään ruokaan liittyen upeita asioita ja innovaatioita, joiden tekijät ansaitsevat kunnianosoituksen, kertoo markkinointijohtaja Teija Nesterinen Keskon päivittäistavaratoimialalta.

Kaikkien kategorioiden voittajat on valittu yleisöäänestyksellä, joka oli käynnissä lokakuussa
K-Ruoka.fissä. Yhteensä äänestyksen aikana ääniä annettiin lähes 232 000 kappaletta. Voittajat selvisivät tänään 5.11. Messukeskuksessa K-Team-Päivillä järjestetyssä gaalassa.

- Mikäpä olisi tärkeämpää kuin ruoka! Saamamme valtava mielipiteiden ja äänien kirjo osoitti, että paitsi syömme valikoidummin kuin ennen, niin puhumme ruoasta enemmän kuin koskaan. Voittajissa on uuden ajan esikuvia ja ilmiöiden luojia saman ruokapöydän äärellä. Ainutlaatuista, toteaa K-Ruoka Awardsin tuomariston puheenjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Kilpailun voittajat ja palkintokategoriat

Vuoden uutuustuote
Vuoden uutuustuote vastaa vallalla olevaan ruokatrendiin ja on vuoden aikana puhututtanut kuluttajia terveellisyydellään. Ehdokkaina tässä kategoriassa olivat Fazer juuresleivät, Pirkka maidottomat jäätelöt ja Apetit Mix & Wok.

Voittaja: Fazer juuresleivät. Katso video.

Vuoden lähituottaja
Vuoden lähituottaja on aito paikallinen tuottaja, jonka erinomaisuudesta koko Suomen pitäisi tietää. Ehdokkaina tässä kategoriassa olivat Kolmen kaverin jäätelö, Pesolan pihviliha ja Riitan herkku.

Voittaja: Pesolan pihviliha. Katso video.

Vuoden ruokailmiö
Vuoden ruokailmiö mullisti merkittävästi ruokamaailmaa vuonna 2016 ja on matkalla kansainväliseksi tähdeksi. Ehdokkaina tässä kategoriassa olivat Nyhtökaura, Tuottajalle kiitos -toimintamalli ja Hävikkiviikko.

Voittaja: Nyhtökaura. Katso video.

Vuoden K-Ruoka yhteistyöblogi
Vuoden K-Ruoka -blogi tarttuu rohkeasti ilmiöihin ja trendeihin täydellä sydämellä. Ehdokkaina tässä kategoriassa olivat Pala kakkua, Beach House Kitchen ja Vaaleanpunaisessa hirsitalossa.

Voittaja: Pala Kakkua, kauppias Mari Koenkytö. Katso video.

Vuoden paikallinen ruokavaikuttaja
Paikallinen ruokavaikuttaja on edistänyt kotiseutunsa ruokakulttuuria ja hänellä on perinteitä kunnioittavaa asiantuntemusta sekä uudenlaista asennetta ja näkemystä ruoasta. Ehdolla tässä kategoriassa olivat kauppiaat Ilari ja Teemu Tikkala, Gold & Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen ja Teppo Ylä-Hemmilä Viipurilaisesta Kotileipomosta.

Voittaja: Teppo Ylä-Hemmilä, Viipurilainen Kotileipomo. Katso video.

Vuoden Pirkka
Vuoden Pirkka toimii Pirkan arvojen mukaisesti: Hän on kaikin puolin reilu ja rehti, edistää hyvinvointia ja nauttii hyvästä ruoasta. Ehdolla tässä kategoriassa olivat tubettaja Mmiisas, koripallovalmentaja Hanno Möttölä ja Pirkka-tuotesarjan joulufilmin Majakanvartija -roolihahmo.

Voittaja: Pirkka-tuotesarjan joulufilmin Majakanvartija -roolihahmo. Katso video.

Vuoden K-ruokakauppa
Suomen parhaassa K-ruokakaupassa käyminen on elämys. Kaupassa on ystävällisin asiakaspalvelu, laatua pursuavat tuoreosastot ja sinulle sopiva tuotevalikoima paikallisin erikoisuuksin. Ehdokkaina tässä kategoriassa olivat K-citymarket Kupittaa, K-supermarket Jakomäki ja K-supermarket Torpparinmäki.

Voittaja: K-supermarket Jakomäki. Katso video.

Lisäksi gaalassa jaettiin kunniamaininta K-supermarket Torpparinmäen kauppiasveljeksille: Ilari ja Teemu Tikkalalle. Tuomariston perusteluina kunniamaininnalle oli poikkeuksellisen omistautuminen arjen askareissa sekä K-Ruoka Awards kilpailusarjoissa Vuoden paikallinen ruokavaikuttaja ja Vuoden K-ruokakauppa.

Katso tarkemmin eri kategorioissa annetut äänet: www.k-ruoka.fi/parastasuomessa
markkinointijohtaja Teija Nesterinen, K-Ruokamediat, Keskon päivittäistavaratoimiala, p. 050 383 7566

Noin 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket ja K-Market. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.