• K-ryhmä/

K-ryhmä juhlistaa satavuotiasta Suomea ja suomalaisten kekseliäisyyttä nikseillä: Kaikkien aikojen niksille ja niksauttajalle 10 000 euron palkinto

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 6.2.2017

K-ryhmän yhteinen Suomi 100 -hanke nostaa valokeilaan sukkahousut, niksit ja suomalaisten kekseliäisyyden. Juhlavuoden kunniaksi K-ryhmä etsii kaikkien aikojen niksiä sekä julkaisee 100 niksivideota ja suomalaista kansanluonnetta niksien valossa tarkastelevan dokumentin. Vuoden aikana niksibussi kiertää halki tuhansien niksien maan.

Suomalaiset ovat ehdottaneet Pirkka-lehden Niksi-Pirkka-palstalle vuodesta 1974 lähtien 100 000 niksiä, joista 40 000 on julkaistu. Voitaisiin sanoa, että maailmalla levinnyt life hack -ilmiö keksittiin alun perin Suomessa. K-ryhmä juhlistaa satavuotiasta Suomea ja suomalaisten luovaa hulluutta nikseillä.

Niksit ovat aina heijastaneet aikaansa. Alkuaikoina arkea helpottavia ja pula-aikahenkisiä niksejä kehittivät lähinnä naiset. Nykyään niksauttajia on joka junaan ja monet niksit perustuvat kierrättämiseen, ympäristöystävällisyyteen tai ajatuksen voimaan: banaanikärpäset eivät potuta, kun kuvittelee, että ne ovat keijukaisia. Moderni niksi voi auttaa esimerkiksi älypuhelimen puhtaanapidossa – tosin kaiken takana on edelleenkin usein sukkahousut.

"Suomi tunnetaan maailmalla Nokiasta, Angry Birdsistä ja koulutusjärjestelmästään, mutta yhtä usein törmää ajatukseen suomalaisista hiukan hulluna kansana. Nikseissä perisuomalainen käytännönläheinen ongelmanratkaisukyky yhdistyy haluun jakaa hyvää, ja mukana on aimo annos pilkettä silmäkulmassa", sanoo Keskon johtaja Lauri Peltola.

Niksibussi kiertää halki Suomen – haussa kaikkien aikojen niksi

Juhlavuoden kunniaksi K-ryhmä julkaisee suomalaista kansanluonnetta ja sen kehitystä niksien valossa tarkastelevan dokumentin. Tuhansien niksien maa -dokumentti esitetään Nelonen- ja Jim-kanavilla tällä viikolla.

Kevään ja kesän aikana etsitään myös kaikkien aikojen niksiä ja niksauttajaa. K-ryhmä kuvaa ja julkaisee 100 niksivideota. Yleisö ja raati valitsevat finaalikierrokselle kymmenen parasta niksiä, ja kansan valitsema voittaja julkistetaan Pirkan päivänä 1.9.2017. Kaikkien aikojen niksin niksauttaja palkitaan 10 000 euron K-lahjakortilla.

Kilpailun aikana oranssi niksibussi porhaltaa halki Suomen vieraillen yli 80 K-Raudan ja K-Citymarketin edustalla sekä kesän festivaaleilla ja muissa tapahtumissa. Niksibussista löytyy suosituimpia niksejä esittelevä näyttely ja mahdollisuus ilmoittautua videonurkkauksessa kilpailuun omalla niksivideolla. Niksibussin matka alkaa pääkaupunkiseudulta ja sen ensimmäisiä kohteita ovat K-Citymarket Koivukylä (10.2.2017) ja K-Citymarket Itäkeskus (11.2.2017).

Ensimmäisen esikarsintakierroksen 20 niksivideota julkaistiin tänään. Kilpailu ja äänestys tapahtuvat osoitteessa http://www.niksienmaa.fi/. Sivuilta löytyy myös niksibussikiertueen aikataulu. Bussikiertueen tunnelmia ja niksivideoita voi seurata myös Niksi-Pirkan Facebook-sivulta osoitteesta https://www.facebook.com/NiksiPirkka/

Tiesitkö tämän nikseistä?

• Niksi-Pirkan tarina alkoi Pirkka-lehden numerossa 1–2/1974. Ensimmäisiä niksejä olivat muun muassa miesten paidan uusi elämä tyynyliinana ja pehmeän pyyhkeen käyttö tiskialtaan pohjalla suojaamassa perintöposliineja.
  • Suomalaiset ovat ehdottaneet Pirkka-lehden Niksi-Pirkka-palstalle vuodesta 1974 lähtien yli 100 000 niksiä. Niksejä on julkaistu 40 000.
  • Kaikkien 100 000 niksin lukeminen veisi keskivertolukijalta noin kymmenen vuorokautta – ilman taukoja.
  • Niksi-Pirkka-palstalla julkaistuissa nikseissä esiintyy 1881 eri välinettä. Useimmin esiintyviä välineitä ovat sukkahousut, muovipussi, matkapuhelin, sukka ja muovipullo. Nikseihin löytävät nopeasti tiensä myös kokonaan uudet välineet kuten selfiekeppi.

Lisätiedot:
Lauri Peltola, Johtaja, markkinointi, viestintä, vastuullisuus ja yhteiskuntasuhteet, puh. +358 505 705 606, lauri.peltola@kesko.fi.
Jaakko Mäntyranta, Tiedottaja, päivittäistavaratoimiala, puh. +358 50 371 7823, jaakko.mantyranta@kesko.fi.

K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 500 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin. www.kesko.fi

Avainsanat: