Ansiomerkillä palkittu Esko Aho perää uudenlaista johtamista

Keskuskauppakamarin rautaisella ansiomerkillä palkittu Esko Aho korostaa tarvetta uudentyyppiselle, pitkäjänteiselle johtamiselle talouden ja yhteiskunnan murrostilanteessa.

Kauppakamariforumissa puhuneen Ahon mukaan Suomessa vallitsee tällä hetkellä huomattava osaamisvaje. “Asian korjaamiseksi tarvitaan uudenlaista johtamisen kulttuuria sekä elinkeinoelämässä että hallinnossa, mutta erityisesti poliittisessa päätöksenteossa.”

Keskuskauppakamari luovutti tilaisuudessa Esko Aholle rautaisen ansiomerkin tunnustuksena hänen huomattavista ansioistaan Suomen kilpailukyvyn edistäjänä ja elinkeinoelämän kansainvälisten suhteiden rakentajana.

“Esko Aho on tehnyt ennakkoluulotonta ja sitoutunutta työtä koko suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn puolesta”, kiittää Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja ja Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnan puheenjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Esko Aho toimii East Office of Finnish Industriesin hallituksen ja Business Team for Russian puheenjohtajana sekä Kansainvälisen kauppakamari ICC:n hallituksen jäsenenä. Aiemmin Aho on toiminut pääministerinä sekä mm. johtajana Nokialla ja Sitrassa.

Keskuskauppakamarin aloitteesta rautaisia ansiomerkkejä on myönnetty aiemmin Paavo Lipposelle, Raimo Sailakselle, Antti Tanskaselle, Erkki Liikaselle, Olli Rehnille ja Matti Alahuhdalle.

Ansiomerkki luovutettiin Kauppakamariforumissa Finlandia-talolla 27.11.2014. Tilaisuus kokosi yhteen noin 350 suomalaista yritysjohtajaa, päättäjää ja vaikuttajaa keskustelemaan kasvusta ja kansainvälistymisestä.

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on vuodesta 1929 asti jatkunut arvostettu ja näkyvä tapa palkita työntekijät ansioistaan. Ansiomerkkejä myönnetään saman työnantajan palveluksessa kertyneistä työvuosista, pitkästä työurasta elinkeinoelämässä sekä ainutlaatuisesta työsuorituksesta. Merkkien myöntämisestä päättää Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta, jonka jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja.

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä,  p. 050 366 2395, risto.penttila@chamber.fi
Osastopäällikkö Tarja Nuutinen, p. 09 4242 6234, tarja.nuutinen@chamber.fi