Digimittari kertoo suomalaisyritysten digitalisaatioasteen

Keskuskauppakamari lanseeraa yrityksille Digimittarin, jolla yritys voi helposti testata, mille tasolle se on digitaalisessa murroksessa edennyt. Digimittarilla pyritään herättämään yritysjohtajat huomaamaan, mistä kaikesta digitalisaatiossa on kysymys.

Kauppakamarien Digitaalinen Polku -koulutus- ja valmennusohjelmassa mentorina toimiva Piiu Pukkila huomasi tarpeen välineelle, jolla yrityksen oma digitalisaation taso voitaisiin helposti ja nopeasti arvioida. Hän suunnitteli 16 kysymystä käsittävän verkossa toimivan Digimittarin. Mittari on yritysjohdon itsearviointi, jossa digitalisaatioon vaikuttavia näkökulmia kartoitetaan yrityksen johtamisessa, toiminnoissa, osaamisessa ja innovoinnissa.

”Kehityshankkeiden käynnistämisessä ja strategiapäivitysten tekemisessä on aikapaine. Luovan tuhon logiikka ei lupaa hyvää ennustetta niille yrityksille, jotka ohittavat digitalisaation teollisena murroksena reagoimatta. Yksittäisen toiminnon kiinnostus digitalisaatioon ei riitä, vaan asia on nostettava pöydälle koko johtoryhmässä ja kaikissa toiminnoissa. Alkuvaiheessa kyse on erityisesti johtamisesta”, sanoo Pukkila.

Pukkila painottaa, että digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuuksien tunnistaminen ja niihin tarttuminen on edellytys, jos suomalaisyritykset haluavat pysyä mukana kiristyvässä kilpailussa.

Yrityksiltä tarvitaan rohkeutta ja ryhtymistä

Suomalaisyrityksissä on vielä paljon tehtävää digitalisaatioon liittyvien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Hyvä alku on yrityksen lähtötilanteen tunnistaminen.

“Jotta voidaan ottaa askeleita eteenpäin, on ensin tiedettävä, missä ollaan. Yritysjohdolta vaaditaan ennen kaikkea rohkeutta ja ryhtymistä. Tekemistä on oikeastaan niin paljon, ettei usein ole väliä, mistä aloittaa, kunhan aloittaa. Digitalisaatiosta innostuminen olisi yrityksissä nyt erittäin tärkeää”, Pukkila kannustaa.

Digimittari palvelee ensisijaisesti yksittäistä yritystä, mutta kertyvästä datasta voidaan myöhemmin tarkastella suomalaisyritysten digitalisoitumisen tilaa yleisemminkin. Vastausten kertyessä yritys pystyy vertaamaan omaa digitilaansa muihin testin tehneisiin.

“Tarkoitus on kehittää Digimittari-perhettä palvelemaan yrityksiä vielä laajemmin eri osa-alueiden kehittämisessä. Digitalisaatiosta innostuminen olisi yrityksissä nyt erittäin tärkeää”, Pukkila sanoo.

Digimittarin voi tehdä maksutta kauppakamarien Digitaalinen Polku -ohjelman verkkosivuilla: http://digitaalinenpolku.fi/. Ohjelmassa sparrataan yritysjohtoa ja asiantuntijoita digitaalisessa murroksessa.

Piiu Pukkila, p. 050 383 7500, piiu.pukkila@digitar.fi
Heikki Halme, Digitaalinen Polku -ohjelman vetäjä, p. 040 590 1741, heikki.halme@kauppamari.fi

Piiu Pukkila toimii liikkeenjohdon konsulttina Digitar Oy:ssä. Hänet tunnetaan Suomessa verkkoliiketoiminnan pioneerina, kun Finnmatkoista tehtiin suunnitellusti nettiyritys isoin muutoksin 2000-luvulla. Tämän jälkeen Piiun kokemus ja osaaminen on ollut usean eri toimialan yrityksen hyödynnettävissä digitaalisen liiketoiminnan edistämisessä.