Digitaalinen Polku -mentorointiohjelma sparraa yritysjohtoa

Kauppakamarit käynnistävät mentoripohjaisen koulutus- ja valmennusohjelman, Digitaalisen Polun. Se sparraa yritysjohtoa ja hallitusjäseniä digitaalisessa murroksessa. Pilottiohjelmaan haetaan nyt viisitoista yritystä. Ohjelman tarkoitus on kasvattaa digitaalista johtajuutta ja sysätä liikkeelle yrityskohtainen, konkreettinen muutosohjelma.

Yritysjohtajille tarjotaan mentoriryhmän tuen lisäksi digitaalisen johtajuuden koulutusta ja yrityskohtainen työpaja. Ohjelman sisältö on tuotteistettu yritysjohdon avuksi kokeneiden liiketoimintajohtajien ja asiantuntijoiden voimin. Se antaa hyvät valmiudet kasvattaa digitaalista johtajuutta ja luotsata yritys kasvu-uralle.

“Ei ole toimialoja tai yrityksiä, joita digitalisaatio ei koskisi. Johdon rooli on toimia edistyksen vetureina omissa yrityksissään. He voivat kaataa esteet, joita muutos tuo tullessaan”, toteaa Digitaalisen Polun vetäjä Heikki Halme Keskuskauppakamarista.

Digitaalinen Polku -ohjelman suojelijoina toimivat Hankenin professori Anne Brunila ja Idealist Groupin perustaja Saku Tuominen. Ohjelma on Brunilan mukaan konkreettinen muutosohjelma, johon kannattaa tarttua.

“Informaatioteknologia ja digitalisaatio ovat mullistaneet vauhdilla kokonaisia toimialoja, ja tulevaisuudessa muutosvauhti vain kiihtyy. Digitalisaatio lisää kilpailua, muuttaa kulutustottumuksia ja liiketoimintamalleja. Kilpailukykyisten tuotteiden, palvelujen ja uusien liiketoimintamallien kehittäminen vaatii yritysjohdolta ja hallitusten jäseniltä visionäärisyyttä ja ymmärrystä uusien teknologioiden vaikutuksista ja mahdollisuuksista”, toteaa Brunila.

Tuominen painottaa, että ohjelman ydin on hyvin konkreettinen: “Ohjelma auttaa yrityksiä ja niissä toimivia ihmisiä siirtymään digitaaliseen maailmaan nopeasti, tehokkaasti ja järkevästi. Liiketoiminnan lisäksi tavoitteena on uudistaa myös työtapoja ja -kulttuuria.”

Mentoreina ohjelmassa toimivat Juha Ekberg, Gordion Pro, Katri Harra-Salonen, Umbrella, Jussi Heinilä, Accelerando, Ulla Koivukoski, Comptel, Visa Palonen, Talentvectia, Piiu Pukkila, Digitar Oy ja Riitta Raesmaa, Accelerando.

Mentoroinnin ohella kauppakamarit ja ohjelman kumppanit tarjoavat monia yksittäisiä digitalisaatioon liittyviä koulutuksia ja työpajoja yrityksille. Kumppaneina mukana on digitaalisen liiketoiminnan huippuyritykset Futurice, Umbrella, Solita,Tulos, Frantic, Enfo, Microsoft, Fujitsu, Sofokus, Paytrail, Prominda, 925Design ja Dicole.

Haku pilottiohjelmaan on käynnissä 1.9.2014–30.9.2014 osoitteessa digitaalinenpolku.fi.

Digitaalinen Polku -hankkeen vetäjä Heikki Halme, Keskuskauppakamari, p. 040 590 1741, heikki.halme@chamber.fi