Ennätysmäärä uusia LKV-välittäjiä

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeet jatkavat suurta suosiotaan. Kevään 2014 kokeessa ennätyksiä rikottiin niin kokeeseen osallistuneiden kuin läpi päässeiden määrässä. LKV-pätevyyden sai 198 välittäjää ja LVV-pätevyyden 17 välittäjää.

“Kokeiden suosio on kasvanut viime vuosina runsaasti. Yhtenä syynä on välitystoimintaa koskevat tiukennukset lainsäädännössä, minkä vuoksi yhä useampi välittäjä haluaa suorittaa ammattipätevyyttä osoittavan kokeen”, kertoo Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen.

Keskuskauppakamarin järjestämät kiinteistönvälitysalan kokeet vetivät toukokuussa yhteensä 552 kokelasta. LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui 526 kokelasta, joista 38 prosenttia eli 198 kokelasta suoritti kokeen hyväksytysti. Luvut olivat ennätyksiä niin osallistujamäärän kuin hyväksyttyjen osalta.

LVV- eli laillistetun vuokrahuoneiston välittäjän pätevyyden sai 17 kokelasta eli 63 prosenttia osallistujista.

Kokeiden suosiota on kasvattanut vuonna 2016 voimaan astuva lakimuutos, jonka mukaan jokaisen välitysliikkeen välittäjistä vähintään puolella on oltava ammatillinen pätevyys.

Vain Keskuskauppakamarin välittäjäkokeen hyväksytysti suorittaneet henkilöt saavat käyttää LKV- ja LVV-nimikkeitä.

“Aiemmin on riittänyt, että liikkeessä vähintään yhdellä henkilöllä on LKV-pätevyys. Kokeen suorittanut välittäjä on vastannut kauppojen oikeellisuudesta ja myyntineuvottelijat esittelyistä ja myyntityöstä”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Antti Turunen.

Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa välityspalveluiden laatua ja lisätä asiakkaiden luottamusta välittäjiä kohtaan.

“Koe on vaativa ja mittaa hyvin osallistujien ammattitaitoa”, toteaa Turunen.

Välittäjäkokeita järjestettiin tänä vuonna kolmella paikkakunnalla. Helsingissä LKV- eli kiinteistönvälittäjäkokeen suoritti 336 kokelasta ja LVV- eli vuokrahuoneiston välittäjä -kokeen 13 kokelasta. Tampereella LKV-kokeeseen osallistui 140 kokelasta ja LVV-kokeeseen 9. Oulussa LKV-kokelaita oli 50 ja LVV-kokelaita 4.

Hyväksyttyjen nimet ovat nähtävissä Keskuskauppakamarin sivuilla http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/. Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 15.11.2014.

Antti Turunen, p. 09 4242 6265