EU-sääntely uhkaa suomalaisyhtiöiden listautumisia

Euroopan komission joulukuussa 2012 antama yhtiöoikeuden ja hyvän hallinnoinnin toimintasuunnitelma uhkaa suomalaisyhtiöiden listautumisia. Jäsenvaltiot, Suomi mukaan lukien, ottavat pian kantaa suunnitelmaan. Keskuskauppakamari varoittaa lausunnossaan, ettei lisäsääntelyllä saa entisestään vähentää pörssilistautumisen houkuttelevuutta. “Pörssiyhtiöiden määrä vähenee jatkuvasti. Pörssilistautumisen pahimpia esteitä ovat pörssiyhtiöiden laajat tiedonanto- ja hallinnolliset velvoitteet”, muistuttaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Uhkana oleva ylisääntelyn riski on torjuttava Suomessa. Koko Euroopassa  pörssilistautumisten määrät ovat romahtaneet. Pörssilistautuminen edistää yritysten pääsyä kasvu-uralle ja mahdollisuuksia uusien työpaikkojen luomiseen. Menestyvä pörssi tukee pääkonttoreiden säilymistä Suomessa.

Yhdysvaltojen pörssivalvoja SEC:n taholta on esitetty huoli sääntelyn määrästä, ja American Jobs Act -lakipaketin yksi tavoite on keventää sääntelyä pienten pörssiyhtiöiden näkökulmasta. Myös Suomessa ja EU:ssa on pysäytettävä pörssitoiminnan liiallinen sääntely.

– Suomessa pörssin tilanne on monia EU-maita heikompi. Suomen on tehtävä kaikkensa, ettei tilanne muutu entistäkin pahemmaksi. Kun uuden pankkisääntelyn myötä yritysrahoituksen saatavuus pankkisektorilta kiristyy, niin sitä suuremmalla syyllä on vältettävä puuttumista pörssilistautumisen houkuttelevuuteen, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Raportointia ei saa lisätä

Komission toimintasuunnitelman esitys riskienhallintaa koskevan avoimuussääntelyn lisäämisestä ei ole Suomessa tarpeen, sillä asiasta on jo nyt kattavat suositukset listayhtiöiden hallinnointikoodissa ja sen soveltamisohjeessa.

– On tärkeää, että sijoittajat saavat tietoa pörssiyhtiöiden riskeistä, mutta ainakin Suomen osalta asia on jo säännelty. Raportointia ei pidä säätää niin monimutkaiseksi, että pienille listayhtiöille tulee ongelmia vaatimusten täyttämisessä ja kustannukset kasvavat, selittää Linnainmaa.

Johdon palkkioiden käsittely yhtiökokouksissa ei lisäisi avoimuutta

Euroopan komissio suunnittelee johdon palkkioiden viemistä yhtiökokouksen päätettäväksi.

– Tämä säännös on turha, sillä yritykset ovat jo nyt varsin avoimia johdon palkitsemisessa. Esimerkiksi Ruotsin kokemus osoittaa, että palkitsemisasioiden siirtyessä yhtiökokouksen käsiteltäväksi avoimuuden taso laskee, selittää Linnanmaa.

Pörssiyhtiöiden osoitettava naiskiintiöiden tarpeettomuus

EU valmistelee kiintiösääntelyä ja raportoinnin lisäämistä. Listayhtiöiden hallinnointikoodin suositus 9 edellyttää, että hallituksessa on molempia sukupuolia.  Itsesääntely on osoittanut toimivuutensa, sillä naisten määrä pörssiyhtiöiden hallituksissa on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja on EU:n huippua.

– Pörssiyhtiöiden on syytä osoittaa tämän kevään yhtiökokouksissa, että Suomessa naisten pääsy yhtiöiden hallituksiin etenee ripeästi ilman sääntelyä, Linnainmaa kehottaa.

Kvartaaliraportoinnista kohtuuton lasku pienille pörssiyhtiöille

Nykyiset listayhtiöiden raportointisäännökset on valmisteltu kansainvälisille suuryrityksille, vaikka monet pörssiyhtiöt ovat hyvin pieniä. Pörssiyhtiöiden on voitava valita osavuotisraportoinnin aikaväli omien ja sijoittajiensa tarpeiden mukaisesti.

– Puolivuotisraportit tai neljän kuukauden välein tehtävät raportit riittäisivät monille yhtiöille. Kvartaaliraportit ovat iso rasite, sillä jo yksi raportointikerta maksaa pienelle pörssiyhtiölle 50 000–60 000 euroa, Linnainmaa kertoo. – Muutos on toteutettava pikaisella avoimuusdirektiivin muutoksella ja annettava yhtiöiden valita sopiva raportointiväli. Harvempi raportointitahti ei poistaisi tulosvaroitusvelvollisuutta, joten sijoittajien tiedonsaanti olisi turvattu.

Leena Linnainmaan videoblogi: Pörssiyhtiöt, näyttäkää, että itsesääntely toimii
Keskuskauppakamarin lausunto (Komission toimintasuunnitelma EU:n yhtiöoikeudesta sekä yritysten hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä)

Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183