Ihminen suurin tietoturvariski – Kauppakamarilta opas yritysten kyberturvallisuuteen

Kansainvälinen kauppakamari ICC vastaa yritysten tiedontarpeeseen kyberturvallisuudesta julkaisemalla kansainvälisten yritysasiantuntijoiden voimin laaditun ICC Cyber Security Guide for Business -oppaan.

“Yritysten riskienhallinta ei riittävästi tunnista kyberturvallisuutta. Yritykset omaksuvat uusia digitaalisia toimintatapoja tekemättä riittävää riskikartoitusta”, toteaa Keskuskauppakamarin sähköisen liiketoiminnan asiantuntija Minna Aalto-Setälä.

Aalto-Setälän mukaan kauppakamarin tuore opas toimii ensiapuna tähän ongelmaan.

“Digitaalisuudessa ja kyberturvallisuudessa suurin riski on ihmisen aiheuttama. Ajan tasalla oleva yrityskohtainen ohjeistus minimoi ulkoista ja sisäistä riskiä myös kyberturvallisuudessa”, muistuttaa Aalto-Setälä.

ICC Cyber Security Guide for Business -opas luo aluksi yleisen kuvan yritysten muuttuvasta toimintaympäristöstä digitaalisen liiketoiminnan laajentuessa. Sen jälkeen se listaa keskeiset toimintaperiaatteet ja niiden vaatimat käytännön toimet. Opas sisältää myös itsearviointitestin, jolla yritys voi arvioida onnistumistaan kyberturvallisuudessa.

“Tuore ICC Cyber Security Guide on käytännön työkalu tarkistaa, onko yrityksen kyberturvallisuus kunnossa. Se sopii myös suomalaisyritysten käyttöön yrityskoosta riippumatta”, muistuttaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Digital Economy -komission varapuheenjohtaja, Nokian johtaja Kaisa Olkkonen.

ICC Cyber Security Guide for Business julkaistaan 16.4.2015 Hollannin Haagissa alan julkiset ja yksityiset osaajat yhteenkokoavan Global Conference for Cyberspace -tapahtuman yhteydessä. ICC-opas käännetään englannin lisäksi useilla kielille. Kirjallisen julkaisun ohella oppaaseen voi tutustua sähköisen palveluna osoitteessa: www.iccwbo.org/cybersecurity

Lisätiedot:

ICC Cyber Security Guide for Business -opas (pdf)

ICC Cyber Guide in brief (esitys pdf:nä)

Minna Aalto Setälä, lakimies, Keskuskauppakamari, p. 044 032 0054, minna.aalto-setala@chamber.fi

Timo Vuori, maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC, p. 050 553 5319, timo.vuori@chamber.fi