Johtajuus kiinnostaa naisia

40 huippunaista valittiin Keskuskauppakamarin mentorointiohjelmaan. Mentoreiksi lisää kärkijohtajia: Anne Berner, Arto Herranen ja Maarit Toivanen-Koivisto.

Keskuskauppakamarin naisjohtajien mentorointiohjelmaan saapui määräaikaan mennessä yhteensä 218 hakemusta. Toukokuussa käynnistyvän ohjelman tavoitteena on vauhdittaa osaavien ja kannuksensa hankkineiden naisten tietä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin.

– Hakemusten taso oli erinomainen. Enää ei voida sanoa, etteivätkö naiset haluaisi edetä urallaan. Olisimme voineet valita heistä jokaisen. Ryhmäkoon rajoitteiden vuoksi jouduimme käyttämään äärimmäisen tiukkaa seulaa. Kriteereinä olivat jo annetut näytöt ja kokemus esimiestyöstä sekä osoitus potentiaalista tulevaisuuden johtajana. Kaikki valitut toimivat jo nyt  johtavassa asemassa, iloitsee Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Eroon lasikatosta

Mentorointiohjelman tavoitteena on antaa tulevaisuuden naisjohtajille valmiuksia työskennellä yritysten liiketoimintajohdossa sekä aikanaan toimitusjohtajina ja pörssiyhtiöiden hallituksissa. Tarkoitus on korjata merkittävä epäkohta. Viimeisimmän selvityksen mukaan Suomessa on pörssiyritysten johtoryhmien 900 jäsenestä 26 naisella liiketoimintavastuuta.

Ohjelmaan valittuihin kuuluvat muun muassa ABB Oy Servicen Talous- ja IT johtaja Jaana Suvanto, DNA:n tuotteista ja sisällöistä vastaava johtaja Minna Miettinen sekä Okmeticin johtaja Anna-Riikka Vuorikari-Antikainen. Joukossa on yhteensä kaikkiaan yhdeksän toimitusjohtajaa.

– Hakijoiden joukossa oli erityisen paljon 60–70-luvuilla syntyneitä, ja mukaan valittujen ikähaitari on 20 vuotta. Koulutustaso oli erinomainen. Joukossa on juristeja, kauppatieteilijöitä, insinöörejä etenkin tuotantotalouden alalta ja kaksoistutkinnon haltijoita. Monet työskentelevät teollisuudessa, usein miesvaltaisilla aloilla. Halusimme varmistaa, että mukaan valitaan osallistujia mahdollisimman monelta toimialalta, kertoo ohjelman toteutuksesta vastaava lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Seuraavassa vaiheessa osallistujille nimetään mentoreita kunkin osaamisen, taustan ja tavoitteiden mukaisesti, jotta voidaan varmistaa edellytykset mahdollisimman hyvälle yhteistyölle.

Tähän mennessä mentoreiksi on lupautunut joukko huippujohtajia, joihin kuuluvat Anne Berner, Arto Herranen, Jukka Hienonen, Mårten Mickos, Timo Ritakallio, Maarit Toivanen-Koivisto ja Pekka Viljakainen.

Mentorointiohjelma on puolentoista vuoden pituinen ja sisältää neljä seminaaria sekä tapaamisen oman mentorin kanssa noin kahden kuukauden välein. Ohjelma alkaa 4.5.2012 ja päättyy syksyllä 2013.

Katso videoblogi valinnoista ja valintakriteereistä osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=vOYBfOLOOIs

Mentorointiohjelmaan valittujen nimilista osoitteessa www.keskuskauppakamari.fi/naisjohtaja

Lisätiedot: Anne.Horttanainen@chamber.fi p. 040 510 4907