Kansainvälinen valvontayhteistyö laajenee: Suomen tilintarkastuslautakunta solmi sopimuksen USA:n kanssa

Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta (TILA) on 1.2.2013 allekirjoittanut vastavuoroisen sopimuksen valvontayhteistyöstä USA:n tilintarkastusalan valvontaelimen PCAOB:n (Public Company Accounting Oversight Board) kanssa. Valvontayhteistyö tähtää arvopaperimarkkinoilla toimivien yritysten tilintarkastajien valvontaan Suomessa ja USA:ssa.

TILAn tekemä kahdenvälinen sopimus PCAOB:n kanssa on esimerkki siitä, kuinka EU-lainsäädäntö ja Euroopan komission päätökset sallivat uudet tavat tehdä kansainvälistä valvontayhteistyötä. Viime aikoina vastaavantyyppisiä sopimuksia PCAOB:n kanssa Euroopassa ovat tehneet muun muassa Alankomaiden, Saksan, Ison-Britannian ja Norjan valvontaviranomaiset. TILAn tekemään valvontayhteistyösopimukseen liittyy erillinen sopimus henkilötietojen suojasta tilintarkastuksen laatua valvottaessa.

Tilintarkastusyhteistyö yhä kansainvälisempää

Sopimuksen tarkoittama valvontayhteistyö merkitsee tilintarkastusyhteisöihin kohdistuvaa yleistä valvontaa, tarkastuksia tai tapauskohtaista tutkintaa.

- TILAn allekirjoittama sopimus valvontayhteistyöstä PCAOB:n kanssa kuvaa valvontatoiminnan lisääntynyttä kansainvälisyyttä. Koska yritysten ja tilintarkastajien toiminta on tullut yhä globaalimpaa, on välttämätöntä, että myös eri maiden valvontaviranomaiset toimivat yhteistyössä. Tämä hyödyttää konkreettisesti molempia osapuolia”, toteaa TILAn puheenjohtaja Antti Heikinheimo.

Konkreettinen yhteistyö käynnistymässä

Yhteistyö on ennen kaikkea tietojen vaihtoa tilintarkastuksen valvonnan toteuttamiseksi. Sopimuksen lähtökohtana on, että valvonnan kohdemaan valvontaviranomainen johtaa ja organisoi valvontatoimet, jotka toteutetaan yhdessä sopimusosapuolten kesken. Suunnitelmissa on ollut yhteistarkastuksen tekeminen Suomessa. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen keskustellaan konkreettisesta valvontayhteistyöstä.

- Nyt tehty sopimus on merkittävä askel kansainvälisen yhteistyön kehittämiseksi. Tilintarkastajilta odotetaan nykyisin yhä enemmän. Kansainvälinen yhteistyö lakisääteisten tehtävien suorittamiseksi ja yleisen edun toteuttamiseksi vaatii myös valvontaviranomaisilta  lisääntyvää yhteistyötä, sanoi PCAOB:n puheenjohtaja James R. Doty sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa.

TILAn laadunvarmistuksen johtaja Kari Vainio, p. 050 520 8586, johtava asiantuntija Pasi Horsmanheimo, p. 050 548 0233

USA:n Sarbanes-Oxley-valvontalainsäädännön mukaan USA:n arvopaperimarkkinoilla toimivien listayhtiöiden tilintarkastajien on rekisteröidyttävä PCAOB:ssa. PCAOB valvoo kyseisiä tilintarkastajia, joita PCAOB:ssa on rekisteröity USA:n ulkopuolelta noin 900. Suomesta viisi KHT-yhteisöä on rekisteröitynyt PCAOB:ssa. Suomessa TILAn valvontavelvollisuus perustuu puolestaan tilintarkastuslakiin, jonka taustalla ovat EU:n säädökset tilintarkastajien valvonnasta.