Kauppakamareiden hallitusbarometri: PK-hallitukset tehokkaita, suurin haaste passiivisuus ja strategisuuden puute

PK-yritysten hallitustyöskentely on tehokasta ja ulkopuoliset jäsenet ovat tuoneet lisäarvoa hallituksen työskentelyyn, paljastaa Keskuskauppakamarin ja kauppakamareiden PK-hallitusbarometri 2013. “Hallituksen jäsenten aktiivisuudessa on kuitenkin parannettavaa, koska jäsenet eivät tuo tarpeeksi asioita hallituksen käsiteltäväksi,” toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Hallituksen jäsenten tiedon hankkimisessa ja hyödyntämisessä on siinäkin kehittämisen paikka. Osa yhtiöistä ei vielä myöskään keskity tarpeeksi strategiatyöhön ja tulevaisuuden analysointiin.

Kauppakamarien PK-hallitusbarometrin vastaajista 70 prosenttia katsoo, että hallituksen kokoukset ovat hyvin tai erittäin hyvin valmisteltuja. Myös hallituksen jäsenten valmistautumista kokouksiin arvostetaan, sillä 60 prosenttia vastaajista katsoo hallituksen jäsenten olevan hyvin tai erittäin hyvin valmistautuneita kokouksiin. Hyviä arvosanoja saivat niin pienemmät kuin isommat PK-yritykset, joten hallitustyöskentelyyn panostetaan myös pienemmissä yrityksissä. Tosin hallituksen työjärjestyksiä ja vuosisuunnitelmia on käytössä vain kolmasosalla vastaajista.

Strategiatyössä ja aktiivisuudessa vielä puutteita

Parannettavaa löytyy hallituksen keskeisen tehtävän hoitamisessa: 55 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että hallitus keskittyy kokouksissaan tarpeeksi strategiaan ja tulevaisuuteen, mutta 45 prosenttia pitää suoritusta keskinkertaisena tai heikkona. Yritykset ovat varsin tyytyväisiä hallituksen ulkopuolisten jäsenten tuomaan lisäarvoon.

Parantamisen varaa löytyy hallituksen jäsenten oma-aloitteisuudessa: vain 45 prosenttia vastaajista antoi hyvän arvosanan siitä, että hallituksen jäsenet tuovat tarpeeksi asioita käsiteltäviksi.

– Hallituksen jäsenet voisivat panostaa nykyistä enemmän tiedon hankkimiseen ja hyödyntämiseen, toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Noin puolet vastaajista katsoi nykytilanteen olevan hyvä, kun toinen puoli piti tiedon hankkimista ja käyttämistä keskinkertaisena tai heikkona.

– Koska hallituksen on ulotettava katseensa pitkälle tulevaan, sen jäsenten on oltava aktiivisia ja uteliaita sekä käytettävä saamaansa tietoa yrityksen hyväksi, kannustaa Linnainmaa.

80 prosentilla naisia hallituksessa

Naiset PK-yritysten hallituksessa eivät ole enää mikään harvinaisuus, sillä 80 prosentilla vastaajista oli naishallitusjäseniä. Pienimmissä alle kymmenen henkeä työllistävissä yrityksissä 71 prosentilla oli nainen hallituksessa, isojen yli 250 henkeä työllistävien luku kohosi 98 prosenttiin.

Hallitustyön arviointi yleistynyt

Arviointien käyttäminen hallitustyöskentelyssä on yleistynyt. Jo 46 prosenttia vastaajayrityksistä tekee hallitustyön arviointeja (40 % vuonna 2011). Tyypillisesti arviointeja käytetään hyväksi hallituksen toiminnan ja tehokkaiden toimintatapojen kehittämisessä. Vuonna 2011 vastaava luku oli 40 prosenttia. PK-yrityksissä hallitustyön arviointi tehdään lähes aina sisäisenä itsearviointina.

– Yllättävän harva vastaaja kuitenkaan käyttää arviointia hyödyksi hallituksen kokoonpanoja mietittäessä, vaikka sen avulla olisi mahdollista selvittää hallituksen vahvuudet ja heikkoudet sekä miettiä hallituksen uusiutumistarpeita, Linnainmaa tuo esiin.

Laajentumishalut vähenemässä

Kyselyssä selvitettiin myös alueen yritysten ajankohtaisia toimenpiteitä ja suunnitelmia. Uuden liiketoiminta-alueen käynnistämisestä ilmoitti enää 30 prosenttia, kun vuonna 2011 luku oli 40 prosenttia.

– Pudotus on huolestuttava. Nimenomaan PK-yritysten piiristä haetaan Suomelle uutta kasvua, mutta  ainakaan tämä kysely ei valitettavasti tue sitä näkemystä, että liiketoimintaa oltaisiin laajentamassa, sanoo Linnainmaa.

Reilulla neljänneksellä yrityksistä oli meneillään tai suunnitteilla muu merkittävä investointi. Viidesosa vastaajista suunnitteli toiminnan laajentamista yritysostoin ja samoin viidesosa suunnitteli viennin käynnistämistä tai laajentamista.

Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien PK-hallitusbarometriin vastasi noin 1000 henkilöä ympäri Suomea. Barometri on järjestyksessä kuudes ja tehdään noin kahden vuoden välein. Keskuskauppakamari edistää hyvän hallinnoinnin kehittämistä pörssiyhtiöissä ja listaamattomissa yhtiöissä. Kauppakamarit järjestävät Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuksia koko manner-Suomen alueella.

Varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183
www.hhj.fi
Liitteet: Selvitys, esitys tuloksista sekä Leena Linnainmaan videoblogi.