Keskuskauppakamari kehottaa sijoittajia aktiivisuuteen: salkunhoitoa vaikeuttava sääntely ei saa lisääntyä

Suomessa keskustelu osakkeenomistajien oikeuksista on kulkenut päinvastaiseen suuntaan kuin Euroopan komissiossa. Komissio on julkistanut osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin muuttamista koskevan tiekartan. “On tärkeää, ettei sääntelyllä luoda joustamattomia vaatimuksia rasittamaan aktiivista salkunhoitoa. Institutionaalisten sijoittajien olisi hyvä osoittaa aktiivisuutta, jotta aloite ei menisi lainsäätäjälle”, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Monet osakkeenomistajat ovat lyhytaikaisia omistajia. Komission mukaan yritysten hallinnointijärjestelmä ei ole tehokas, jos enemmistö osakkeenomistajista pysyy passiivisena eikä hakeudu vuoropuheluun yhtiön kanssa, eikä myöskään käytä äänestysoikeuttaan.Tämän vuoksi Euroopan komissio kannustaa osakkeenomistajia osallistumaan enemmän yhtiöiden hallinnointiin.

Suuromistajilta odotetaan aktiivisuutta

Suomessa institutionaalisten sijoittajien omistajapolitiikkaa koskeva julkinen keskustelu on ollut vähäistä. Siltä osin kuin keskustelua on käyty, se on ollut päinvastaista kuin komission kannat. Suomen julkisessa keskustelussa eläkeyhtiöiden osallistumista pörssiyhtiöiden hallinnointiin on käsitelty varsin kielteisessä sävyssä. Tämä asenne on ristiriidassa sen kanssa, kuinka tärkeää on, että suuret omistajat ovat aktiivisia. Muussa tapauksessa yhtiön johdolla voi olla liian laaja toimintavapaus.

Osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin muutos pannaan aikanaan täytäntöön Suomen lainsäädännössä.

“On tärkeää, ettei direktiivissä tai kotimaisessa sääntelyssä luoda joustamattomia vaatimuksia, jotka vaikeuttavat aktiivista salkunhoitoa muuttuvilla markkinoilla. Institutionaalisten sijoittajien olisi hyvä osoittaa aktiivisuutta asiassa, jotta aloite ei menisi lainsäätäjälle. Siinä tapauksessa lopputulema ei välttämättä ole kenenkään muun kuin byrokratian kasvattajien edun mukainen”, sanoo Leena Linnainmaa.

Taustalla Ison-Britannian ohjauskoodi

Komissio valmistelee direktiivin muutosta, joka lisäisi institutionaalisten sijoittajien toiminnan avoimuutta ja velvoittaisi ne kertomaan äänestyspolitiikastaan. Kansainvälisenä taustana tälle on se, että jo vuonna 2010 Isossa-Britanniassa annettiin institutionaalisille sijoittajille suunnattu omistajaohjauskoodi (The UK Stewardship Code), joka edellyttää avoimuutta omistajapolitiikasta ja äänestyskäyttäytymisestä. Koodi rakentuu seitsemälle periaatteelle, joihin kuuluu omistaja- ja äänestyspolitiikkaa koskevan avoimuuden lisäksi tehokas eturistiriitojen hallinnointi, kohdeyhtiöiden seuranta sekä yhteistyö muiden sijoittajien kanssa.

“Avoimuus ei ole yksisuuntainen katu”

International Corporate Governance Networkin (ICGN) konferenssissa 4.3.2013 Milanon Pörssissä puhunut Euroopan komission pääoma- ja yhtiöt -yksikön johtaja Ugo Bassi sanoi, että “avoimuus ei ole yksisuuntainen katu, jossa tietoa antavat vain yhtiöt. Myös sijoittajien on annettava tietoja”.

Lisäksi Bassi viittasi komissaari Viviane Redingin valmistelemaan kiintiödirektiiviehdotukseen. Bassi korosti, että kyse on avoimuudesta eikä sääntöjen asettamisesta. Yhtiöiden olisi kerrottava, minkälainen hallituksen monipuolista kokoonpanoa koskeva politiikka niillä mahdollisesti on.

Hallituksen jäsenen aito riippumattomuus tärkeintä

Konferenssissa puhujiin kuuluva Leena Linnainmaa kertoo hallituksen riippumattomuudesta ja naisten asemasta pörssiyhtiöiden hallituksissa sekä itsesääntelyn toimivuudesta verrattuna kiintiölainsäädäntöön. Hän katsoo myös hallituksen jäsenten riippumattomuuden tuovan lisäarvoa yhtiön toiminnalle.

“Yhtiöstä riippumattomien hallituksen jäsenille tärkein ominaisuus on henkinen riippumattomuus. Tätä on lähes mahdotonta mitata ennalta asetetuin riippumattomuuskriteerein. Hallituksen jäsen ei saa pyrkiä säilyttämään hallituspaikkansa ja -palkkionsa niin, että hänen kykynsä ja halunsa kyseenalaistaa hallitukselle tuotuja esityksiä heikkenee”, sanoi Linnainmaa.

Tiekartta: Revision of the shareholders' rights Directive (2007/36/EC)

Lisätietoja Leena Linnainmaa
p. +358 50 356 1183