• Keskuskauppakamari/

Mentoreiksi Maija-Liisa Friman, Georg Ehrnrooth ja Christoffer Taxell: Suomen kaikkien aikojen kovatasoisin mentorointiohjelma naisille

“Keskuskauppakamarin naisjohtajien mentorointiohjelmaan lähti mukaan Suomen talouselämän kovin kärki. Sekä mentorien että osallistujien korkea taso on osoitus siitä, että liike-elämän tavoite on muuttaa asioita pitkällä aikavälillä, eikä kiintiöiden kautta. Halua ja valmiutta muutokseen löytyy”, iloitsee Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Keskuskauppakamarin naisjohtajien mentorointiohjelma on päässyt hyvään alkuun. Aalto Yliopisto seuraa hanketta sen keston ajan, tavoitteena on kehittää tulevaisuuden johtajavalmennusta.

– Ohjelmaan valittujen taso oli niin kova, että kokeneet johtajat lähtivät mieluusti mukaan mentoreiksi. On upeata, että huippujohtajat ovat valmiita antamaan kaikkein kallisarvoisinta asiaa: omaa aikaansa muutoksen aikaansaamiseksi. Tämä osoittaa liike-elämän halua muuttaa asioita työskentelemällä niiden eteen, eikä kiintiöiden kautta, sanoo Linnainmaa.

Mentorit edustavat hyvin erilaisia toimialoja ja yrityksiä, mukana ovat esimerkiksi Cargotecin Mikael Mäkinen, Allerin Pauli Aalto-Setälä, Vallilan Anne Berner, Suominen Yhtymän Nina Kopola ja YIT:n Juhani Pitkäkoski. Yhteensä 42 mentorin joukossa on 11 naista ja 31 miestä.

Tutkimus kartoittaa ja seuraa

Keskuskauppakamarin mentorointiohjelman tavoitteena on vauhdittaa osaavien naisten tietä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin ja pörssiyritysten hallituksiin. Viimeisimmän selvityksen mukaan Suomessa on pörssiyritysten johtoryhmien 900 jäsenestä 26 naisella liiketoimintavastuuta. Tähän on tarkoitus tuoda muutosta.

Aalto Yliopiston Tuotantotalouden laitoksen tutkimusyksikkö seuraa mentorointiohjelman edistymistä sen keston ajan.

– Ohjelman asetelma ja kohderyhmä on ainutlaatuinen. Naisesimiehiä ja naisjohtajuutta on tutkittu aiemminkin, mutta ei näin kovatasoisessa ryhmässä. Ohjelman kesto tarjoaa mahdollisuuden seurata eri teemojen nousua esiin ja tarkastella osallistujien kehitystä, sanoo Aalto Yliopiston Tuotantotalouden laitoksen Human Capital and Leadership -ryhmän tutkija Hanna Kostama.

– Naisjohtajuuden kehittymisellä on suuri merkitys liike-elämälle ja myös yksilöille. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää tulevaisuuden johtajavalmennuksen kehittämisessä siten, että se entistä paremmin tukee taustoiltaan erilaisia johtajia, hän jatkaa.

Materiaalia nettisivulla

Mentorointiohjelmalle on avattu oma nettisivu osoitteessa naisjohtajat.fi. Sivulta löytyy asiaan liittyviä materiaaleja sekä mentorien ja mentoroitavien ajatuksia johtajuudesta. 42 huippunaista valittiin Keskuskauppakamarin toukokuussa alkaneeseen mentorointiohjelmaan liki 250 hakijan joukosta.

– Valituista jokainen toimii jo nyt johtavassa asemassa. Joukossa on kaikkiaan yhdeksän toimitusjohtajaa ja useita nyt jo hallitustyössä mukana olevia. Ikähaitari on 20 vuotta ja koulutustaso erinomainen, mukana on juristeja, kauppatieteilijöitä, insinöörejä etenkin tuotantotalouden alalta ja kaksoistutkinnon haltijoita. Monet työskentelevät teollisuudessa, usein miesvaltaisilla aloilla, sanoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Mentorointiohjelma on puolentoista vuoden pituinen ja siihen sisältyy neljä seminaaria, verkostoitumistapaamisia, yritysvierailuja sekä verkkokeskustelua.

varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183 ja
lakimies Anne Horttanainen, p. 040 510 4907