“Puhe jälkiteollisesta yhteiskunnasta on harhaanjohtavaa ja vaarallista”, varoittaa Keskuskauppakamarin Kari Jordan

Keskuskauppakamarin puheenjohtaja Kari Jordan esitti voimakkaan vetoomuksen teollisuuden säilyttämiseksi Suomessa. Se ei hänen mukaansa tule olemaan helppoa, koska monet asiat vaarantavat teollisuuden toimintaedellytykset. Erityisen haitallisena Jordan näkee Euroopan unionin rikkidirektiivin ja puheet windfall-verosta. Nyt on ryhdyttävä talkoisiin elinvoimaisen “teollisen palveluyhteiskunnan” synnyttämiseksi, Keskuskauppakamarin kevätkokouksessa Helsingissä puhunut Jordan totesi.

Suomen ykköshaaste on Jordanin mukaan säilyttää teollinen toiminta Suomessa ja jopa vahvistaa sitä.

- Rikkidirektiivin ja windfall-veron yhteisvaikutus olisi vientiteollisuuden kannalta kestämätön, ja johtaisi tuotannon siirtymiseen pois Suomesta sekä estäisi investointeja.

- Teollisuuden säilyttäminen Suomessa edellyttää energian riittävää saatavuutta kilpailukykyiseen hintaan sekä verotusta, joka suosii investointeja Suomeen.

-Toimiva logistiikka on välttämätöntä. Vienti- ja tuontikuljetusten reittejä tulee priorisoida, saada uusia avauksia infran rahoitusmalleihin ja fiksuja ratkaisuja älyliikenteeseen pelkän puheen sijaan, korostaa Jordan.

Teollinen palveluyhteiskunta

– Puhe siirtymisestä jälkiteolliseen yhteiskuntaan on sekä harhaanjohtavaa että vaarallista. Harhaanjohtavaa siksi, että teollisuuden merkitys on Suomelle yhä suuri, noin viidennes BKT:sta. Vaarallista se on siksi, että maailmalla on monia esimerkkejä maista, jotka menettivät teollisuutensa ja joutuivat vaikeuksiin. Suomella ei siihen ole varaa, korosti Jordan.

Jälkiteollista yhteiskuntaa parempi käsite on  ”teollinen palveluyhteiskunta”, koska Suomen siirtyminen kohti palveluyhteiskuntaa tapahtuu teollisten palvelujen kautta.

– Voimme luoda Suomen, jossa sekä teollisuuden, palveluiden että suuryritysten ja pk-yritysten on mahdollista kukoistaa. Mutta siihen tarvitaan hallituksen toimia. Ydinkysymys on, miten synnytämme elinvoimaisen teollisen palveluyhteiskunnan, joka on kilpailukykyinen maailmantaloudessa, toteaa Jordan.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395