Satojen miljoonien arvosta yritysriitoja välimieslautakuntaan

Uudet säännöt ja kansainvälisellä huippuosaamisella laajennettu hallitus tuovat monimutkaisempia ja yhä arvokkaampia riitoja Keskuskauppakamarin välimieslautakuntaan. Alkuvuoden aikana lautakuntaan saapuneiden riitojen yhteenlaskettu arvo yltää lähes 300 miljoonaan euroon.

“Suomi on päässyt kansainvälisessä kilpailussa mukavasti eteenpäin. Lautakunnastamme on tullut uusien sääntöjen ja ulkomaisilla jäsenillä vahvistetun hallituksemme myötä myös ulkomaisille yrityksille varteenotettava vaihtoehto välimiesmenettelyn paikaksi”, kertoo Keskuskauppakamarin välimieslautakunnan vt. pääsihteeri Anne Horttanainen.

Vuodesta 2014 on jo tässä vaiheessa tullut riitojen arvon mukaan laskettuna kaikkien aikojen ennätysvuosi lautakunnan yli 100-vuotisen historian aikana. Lautakuntaan on saapunut alkuvuoden aikana 33 välimiesmenettelyhakemusta, joiden yhteenlaskettu intressi yltää tällä hetkellä noin 300 miljoonaan euroon. Luku on yli tuplaantunut viime vuoden vajaasta 120 miljoonasta eurosta.

“Vuosi sitten uudistetut Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysäännöt ja ammattitaitoinen, kansainvälinen hallitus lisäävät yritysten mielenkiintoa Keskuskauppakamarin välimieslautakuntaa kohtaan. Lautakunta käsittelee yhä monimutkaisempia ja kansainvälisempiä riitoja, jotka ovat myös arvoltaan aiempaa suurempia”, toteaa lautakunnan puheenjohtaja Mika Savola.

Välimiesmenettelyn vahvuuksina nopeus ja kustannustehokkuus

Välimiesmenettely on luottamuksellinen vaihtoehto tuomioistuinmenettelylle, ja sitä käytetään vakiintuneesti liike-elämässä syntyvien riitojen ratkaisemiseksi.

Menettelyn etuina ovat muun muassa nopeus ja kustannustehokkuus. Kustannukset pitää kurissa se, että välimieslautakunta vahvistaa välimiesten palkkiot sääntöjen mukaisissa jutuissa ja annettu tuomio on lopullinen, eikä riita jatku muissa oikeusasteissa. Tuomio tulee antaa normaalissa menettelyssä yhdeksässä kuukaudessa ja nopeutetussa menettelyssä kolmessa kuukaudessa.

“Yritysten on tärkeää muistaa lisätä välityslauseke sopimuksiinsa. Välimiesmenettelyyn viittaava välityslauseke on tarkoituksenmukainen ja lähes välttämätön kansainvälisissä liikesuhteissa. Yritykset haluavat harvoin ratkoa sopimusriitojaan vastapuolensa kotivaltion tuomioistuimessa. Lisäksi välitystuomiot tunnustetaan ja voidaan panna täytäntöön lähes kaikkialla maailmassa”, Horttanainen muistuttaa.

Anne Horttanainen p. (09) 4242 6264, anne.horttanainen@chamber.fi