Sopeutukset tehtävä ilman veronkorotuksia

“Talouspoliittisen asiantuntijaryhmän analyysi julkisen talouden tilasta on oikea. Sopeuttamistoimenpiteet on toteutettava, mutta veronkorotuksille ei ole sijaa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Hallituksen kutsuma finanssipoliittinen asiantuntijaryhmä jätti tänään selontekonsa talouspoliittisesta tilanteesta ja tarvittavista toimenpiteistä. Raportissa ehdotetaan rakenneuudistuksia, jaksotettua sopeutumista sekä sitoutumista kestävyysvajeen korjaamiseen.

Keskuskauppakamari vaatii, että päätökset säästöistä tehdään välittömästi.

“Asiantuntijatyöryhmän tuki leikkausten jaksottamiselle ei saa olla tekosyy viivyttelylle. Päätökset on tehtävä heti ja rakenneuudistukset on pantava toimeen”, sanoo Penttilä.

Veronkorotuksien haitoista Penttilä varoittaa: “Sopeuttamistoimenpiteet on tähän mennessä tehty miltei kokonaan veronkorotuksin, eikä korotusvaraa sen vuoksi enää ole. Kulutusverotuksen nostaminen heikentää ostovoimaa ja lykkää talouden elpymistä.”

Keskuskauppakamari vaati helmikuun alussa, että julkisen sektorin menot supistetaan 50 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen vuoteen 2020 mennessä. Suomen julkisen sektorin menojen suhteessa BKT:hen on ennustettu nousevan tänä vuonna 58 prosenttiin. Tämä tarkoittaa, että Suomella olisi Euroopan suurin julkinen sektori.

“Talouskasvu tulee olemaan maltillista seuraavien vuosien aikana, ja yksityinen sektori ei tämän takia pysty rahoittamaan kaikkia nykyisiä julkisia menoja. Hallituksen ja keskeisimpien oppositiopuolueiden on tämän takia sitouduttava julkisen sektorin supistamiseen”, sanoo Penttilä.

Penttilä peräänkuuluttaa laskelmia siitä, miten paljon säästöjä on toteutettu julkisen talouden puolella tämän hallituskauden aikana.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395

Keskuskauppakamarin tiedote 5.2.2014: Keskuskauppakamari vaatii julkisten menojen jäädyttämistä: http://news.cision.com/fi/keskuskauppakamari/r/keskuskauppakamari-vaatii-julkisten-menojen-jaadyttamista,c9531143

Keskuskauppakamarin Suuri Veroadressi: http://veroadressi.fi