Suomelle synkkiä uutisia maailmantaloudesta

Talousodotukset maailmanlaajuisesti ovat heikentyneet merkittävästi. Tämä ilmenee World Economic Climate -suhdannekyselystä, jonka Kansainvälinen kauppakamari ICC on julkaissut yhteistyössä saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen kanssa. Talousnäkymät ovat heikoimmat yli vuoteen.

“Viennin kasvusta vetoapua kaivanneelle Suomella Ifo-uutiset ovat erityisen synkkiä”, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori. Vuoden aikana vahvistuneet talousodotukset ovat nyt tippuneet kaikilla markkina-alueilla. Suhdanneindikaattori tippui poikkeuksellisen paljon 105.0:stä 95.0:een.

“Suomen talouden ahdinkoon ei ole luvassa nopeaa elvytysapua maailmalta. Valtiovallan liikkumavara välttämättömissä rakenteellisissa uudistuksissa kapenee entisestään”, Vuori sanoo.

Lokakuussa 2014 toteutettu Ifo World Economic Survey (WES) -suhdannekysely osoittaa, että talousnäkymät ovat merkittävästi synkentyneet Aasiassa etenkin Japanin ja Kiinan heikentyneen tilanteen takia. Sama synkkä ennuste annetaan Etelä-Amerikasta ja Venäjältä IVY-maat mukaan lukien.

Euroopan vaatimattomissa talousnäkymissä ei ole tapahtunut merkittävää käännettä suuntaan tai toiseen. Ainoastaan USA:n talouskehitys näyttää varovaisen myönteiseltä, vaikka odotukset ovat aavistuksen laskeneet kesästä.

“Maailmantalouden myönteinen kehitys näyttää ottavan takapakkia”, Vuori arvioi.

WES-selvityksen mukaan inflaatiouhka ei ole ilmeinen. Lyhyet korot säilyvät ennallaan, mutta pitkien korkojen ennakoidaan nousevan aavistuksen. Valuutoista USA:n dollarin uskotaan vahvistuvan suhteessa muihin valuuttoihin.

World Economic Survey julkaistiin maailmanlaajuisesti 13.11.2013 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de. Suhdannekysely on tehty saksalainen Ifo-tutkimuslaitos. Suomessa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen osasto on yksi yhteistyökumppani. Kyselyyn vastasi lokakuussa 1108 yritys- ja talousasiantuntijaa 120 maasta.

Lisätiedot:

Timo Vuori, maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, p. 050 553 5319, timo.vuori@chamber.fi

Ifo-tutkimuslaitoksen tiedote: Ifo World Economic Climate Clouds Over Heavily