Talouden vapaus nostettava eurovaalien pääteemaksi

Kauppakamarit haluavat nostaa talouden vapauden EU-vaalien tärkeimmäksi teemaksi. “Euroopan työttömyysongelmaa ei poisteta lisäämällä regulaatiota vaan vapauttamalla työmarkkinoita. Kasvua ei saada aikaan hallinnollisilla toimenpiteillä vaan riskinotolla ja yrittäjyydellä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Kauppakamarit julkaisivat kymmenen eurovaaliteesiään tänään. Niissä peräänkuulutetaan talouden vapauttamista, vaaditaan sääntelyn purkamista ja todetaan verokilpailun olevan hyvästä.

“Seuraavan komission ja parlamentin on lähdettävä voimakkaasti purkamaan sääntelyä”, vaatii Penttilä.

Esimerkkejä kauppakamarien toiveista Euroopalle ovat mm. energiaomavaraisuuden parantaminen, kauppa- ja investointisopimuksen solmiminen USA:n kanssa sekä digitalisaation esteiden purkaminen. Kauppakamarit haluavat säilyttää Iso-Britannian EU:n jäsenenä.

“Eurooppa tarvitsee nyt samanlaista henkeä kuin 1980-luvulla, jolloin lähdettiin synnyttämään Euroopan yhtenäismarkkinoita. Tuolloin Euroopan talous kääntyi kasvuun talouden vapauttamisen kautta. Euroopan unionin keskiöön on palautettava neljä vapautta eli työn, pääoman, palvelujen ja tavaroiden vapaa liikkuvuus”, painottaa Penttilä.

Kauppakamarit toivovat suomalaisten valitsevan Euroopan parlamenttiin henkilöitä, jotka haluavat edistää terveen markkinatalouden toimintaa.

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395