Taloushallinnon asiantuntija Karl-Johan Sigfrids on kauppakamarien vuoden kouluttaja

Kauppakamarien vuoden kouluttajaksi on tänä vuonna valittu pohjanmaalainen verotuksen ja taloushallinnon asiantuntija Karl-Johan Sigfrids. “Selkeä, ymmärrettävä ja hyvin asiansa osaava esiintyjä, jolla huumoria mukana”, kuvaavat koulutusten osallistujat Sigfridsiä.

Kauppakamarien vuoden kouluttaja Karl-Johan Sigfirds luennoi kauppakamareiden koulutuksissa ympäri Suomea. Verotusta ja taloushallintoa päätoimisesti kouluttavalta Sigfridsiltä luennointi sujuu molemmilla kotimaisilla. Sigfridsin palkitsemiseen johti ammattitaidon ja selkeyden lisäksi kyky ujuttaa koulutuksiin mukaan käytännön työhön sovellettavia esimerkkejä sekä hieman huumoria.

“Karl-Johan on käytännönläheinen ja asiantunteva kouluttaja, joka saa kautta linjan hyvää palautetta koulutuksista joka puolelta Suomea. Ripaus huumoria on Sigfridsin valtti, sillä vaikka yleisöstä ei ehkä perinteisesti kuulu naurahduksia arvonlisäverosta tai kirjanpidosta puhuttaessa, ei se Sigfridsin koulutuksissa ole epätavallista”, Keski-Suomen kauppakamarin koulutus- ja palvelupäällikkö Leena Räisänen kertoo.

Jatkuvaa ajan hermoilla pysymistä

Kauppakamarien vuoden kouluttaja Sigfridsin mukaan kouluttajan on tärkeä pysyä itse innokkaana aiheesta.

“Mielenkiinto sekä kouluttajalla että koulutettavilla säilyy parhaiten yllä, kun sisällöt ja teemat pidetään ajankohtaisina. Seuraan jatkuvasti voimaanastuvia lakimuutoksia ja tarkkailen, mitkä aiheet kiinnostavat eniten. Aihepiireiksi pyrin aina löytämään asioita, jotka ovat sillä hetkellä tapetilla”, toteaa Sigfrids.

Sisältö ei ole ainoa muuttuva tekijä koulutuksissa, vaan myös teknologia on vuosien varrella muokannut niiden luonnetta.

“Esimerkiksi etäkouluttaminen on vielä teknologisesti alkutekijöissä, sillä vuorovaikutus koulutettavan ryhmän sisällä jää nykytekniikalla pinnalliseksi. Sosiaalinen kanssakäyminen ja kontaktien luominen on tärkeä osa koulutusta, joten fyysisesti samaan tilaan kokoontuminen on edelleen välttämätöntä”, pohtii Sigfrids.

Kauppakamarien vuoden kouluttaja valittiin nyt neljättä kertaa. Aiempina vuosina tunnustuksen ovat saaneet Helsingin seudun kauppakamarin lakimies Kirsi Parnila, Verohallinnon ylitarkastaja Sari Wulff sekä hallitusammattilainen, tietokirjailija Matti Lainema. Valintaraatina toimii kauppakamarien koulutusvastaavien yhteistyöryhmä, jossa on edustajia kaikista kauppakamareista ympäri Suomea.

Kauppakamarit ovat yksi Suomen suurimmista koulutusorganisaatioista. Kauppakamarien järjestämissä noin 500 vuosittaisessa koulutustilaisuudessa käy yli 15 000 osallistujaa. Koulutukset tarjoavat yritysten henkilöstölle monipuolista koulutusta yritystoiminnan ajankohtaisista asioista, muun muassa taloushallinnosta, kansainvälistymisestä, myynnistä ja markkinoinnista sekä henkilöstöhallinnosta.

Lisätietoa

Koulutus- ja palvelupäällikkö Leena Räisänen, Keski-Suomen kauppakamari, p. 010 322 2382 leena.raisanen@chamber.fi

Kouluttaja Karl-Johan Sigfrids, p. 040 7000 907, k-j.sigfrids@certima.fi